Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
de drukste week van het jaar

Kruidensector maakt zich op voor Kerst

Naarmate de feestdagen naderen, maakt de kruidensector zich op voor de drukste week van het jaar, maar er zijn ook uitdagingen die de stabiliteit van de leveringsketen bedreigen. Omer Kamp, van Europe Retail Packing (ERP), zegt dat er onvermijdelijk enkele tekorten en vertragingen zullen optreden tijdens de kerstweek en wijt deze aan "een combinatie van weersomstandigheden, geopolitieke onzekerheden en een verhoogde vraag."


Joella Steenbergen van ERP met eetbare bloemen

Raymond van der Burgh, een prominent figuur bij ERP, laat zijn licht schijnen over deze ongebruikelijke situatie. Hij heeft het onder meer over de impact van de warme dagen in Spanje op de buitenteelt. Zo wordt een toename van bladluizen in koriander vastgesteld. “Daarnaast zorgen ijzige temperaturen in Ethiopië en ongunstige weersomstandigheden in Kenia voor een vertraging van de oogst en kwaliteitsproblemen. En dan is er nog de geopolitieke situatie in Israël, waar een aanzienlijk tekort aan arbeidskrachten is.”

Niels van der Kruk wijst er dan weer op dat bepaalde kruidenvariëteiten, waaronder buitenteeltgewassen zoals koriander en krulpeterselie, maar ook kasgewassen zoals basilicum, bieslook, oregano en marjolein, “intense druk zullen ondervinden door een sterk verhoogde vraag in de komende vakantieperiode.”

Ondanks deze uitdagingen ziet Joella Steenbergen kansen voor innovatie. Ze benadrukt de stijgende populariteit van eetbare bloemen, zoals violen en courgettebloemen. “Consumenten erkennen steeds meer de toegevoegde waarde die deze bloemen kunnen hebben voor culinaire ervaringen.”

Max de Vetten deelt namens het bedrijf warme vakantiewensen. “We zien een seizoen gevuld met de frisheid van basilicum, de warmte van tijm en de scherpte van munt. Ons bedrijf streeft er steeds naar een ruime selectie van de fijnste kruiden te leveren, die in deze feestdagen levendigheid en een verrassende smaak aan de gerechten kunnen toevoegen.”

In een emotionele metaforische uitspraak koppelt Omer Kamp de toewijding aan de tuinbouw als een bevrijder die de ketenen van schaarste breekt en overvloed en voorspoed brengt. “Het sentiment gaat verder dan de tuinbouw alleen, met oprechte wensen voor een stabielere geopolitieke realiteit, waarbij de geest van het seizoen wordt afgestemd op een bredere boodschap van hoop en bevrijding.”

Voor meer informatie:
Omer Kamp
Europe Retail Packing B.V.
Tel: +972 54-6512199 (Israël)
Omer@erpnl.nl
www.europeretailpacking.nl/en/brands/5-senses

Publicatiedatum: