Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
La Zagara (Italië)

Telers met de juiste citrusmaten vrezen de markt niet

"In dit nieuwe citrusseizoen hebben we vooral kleine en middelgrote maten ter beschikking. En dat zal er waarschijnlijk voor zorgen dat we, als het weer het toelaat, de verkoop wat zullen kunnen rekken. Ik maak we wel zorgen over het gedrag van de consument gezien de koopkrachtcrisis. Er wordt minder uitgegeven aan groenten en fruit, ondanks de vele koopverleidingen", zegt Giovanni Grasso van het gelijknamige handelsbedrijf dat eigenaar is van het merk La Zagara. Het bedrijf werd opgericht in 1969 door Salvatore Grasso, de vader van Giovanni, die zich vooral op de export toelegde.

Het bedrijf teelt ook al ruim dertig jaar citrus, (pitloze) druiven en cherrytomaten in Apulië en Sicilië. Het areaal beslaat 400 hectare, waarvan het gros in Sicilië, waar vooral bloedsinaasappelen worden geteeld.

Giovanni Grasso

Jaren geleden is het bedrijf begonnen met een programma voor rasseninnovatie en herbeplanting van de boomgaarden die zwaar getroffen zijn door het Citrus Tristeza Virus (CTV).

"Het overgrote deel van de opbrengst is bestemd voor het buitenland", legt Giovanni Grasso uit. "We leveren vooral aan supermarktketens in in bijna alle Noord-Europese landen. In de loop der jaren hebben we veel ervaring opgedaan, samen met onze commerciële partners, ook in de jaren dat het even minder goed ging. Duitsland is bijvoorbeeld een notoir moeilijke markt, want de verwachtingen zijn er hoog terwijl de prijzen er nogal eens kunnen schommelen. Maar met onze bloedsinaasappel doen we het zeer goed op de Duitse markt en ervaren we minder problemen dan met de gewone sinaasappelen, waarvan de markt gedomineerd wordt door Spanje."

"Een van de sterke punten van het bedrijf is de rassendiversificatie", benadrukt Giovanni Grasso. "Met een evenwichtig assortiment zijn we van december tot en met mei op de markt en kunnen we continuïteit garanderen aan de retail. De prijzen hangen altijd af van de kwaliteit, dus telers die over hoogwaardige producten met de juiste maatsortering beschikken, hebben een goede hefboom in handen om grip te krijgen op de onderhandelingen."

"Het citrusseizoen is nog maar een paar weken oud, dus het is nog te vroeg om voorspellingen te doen over hoe de markt zal reageren. Elk ras vertegenwoordigt een specifieke fase van het seizoen: wij beginnen altijd met de Moro sinaasappel, om vervolgens door te gaan tot mei met de verschillende klonen van Tarocco. Met enkele nieuwe klonen, zowel vroege als late, kunnen we langer op de markt aanwezig zijn. Maar ze zijn ook een verbetering op het vlak van kwaliteit, want ze zijn resistenter tegen ziekten en plagen en ze hebben hogere niveaus van anthocyanen dan andere bloedsinaasappelen."

"In een uiterst gefragmenteerde sector benadruk ik het belang van samenwerking. De kracht van een keten is cruciaal om de marktprijzen in evenwicht te brengen. Ik denk aan geavanceerde vormen van samenwerking om een planning op lange termijn mogelijk te maken en tegelijkertijd de consumententrends te vangen, ook op het gebied van smaak. Het is essentieel om uit de logica te stappen van gewoon zo goed mogelijk proberen te verkopen wat je hebt."

Voor meer informatie:
Giovanni Grasso
La Zagara
C.da Vignagrande s.n.
95013 Fiumefreddo di Sicilia (CT) - Italië
Tel: +39 (0)95 7762652
[email protected]
www.zagara.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer