Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De vraag naar Pink Lady overtreft elk jaar het aanbod in Spanje"

In november werd de oogst van Pink Lady afgerond in Spanje en ondertussen is het verkoopseizoen weer begonnen. "Ondanks problemen met de waterbeschikbaarheid zal de opbrengst op onze percelen in Girona normaal zijn, misschien zelfs iets hoger dan voorgaande jaren", zegt Alex Creixell, CEO van Giropoma Costa Brava, een teler met Pink Lady licentie in de Noord-Spaanse provincie. "Ook de kwaliteit is erg goed. Vorig jaar hadden de hoge temperaturen een impact op de opbrengst en maatsortering, maar dit jaar is het alleen in juli en augustus heel warm geweest. Dat kunnen de bomen aan."

Het merk Pink Lady is goed ingeburgerd in Spanje. In de appelcategorie spelen merken een grote rol en Pink Lady is een van de bekendste appelen. "De vraag neemt ook elk jaar toe. Hoewel de consumptie van fruit in het algemeen iets vertraagt, blijft het aandeel van Pink Lady groeien. De vraag is eigenlijk altijd groter dan het aanbod in Spanje."

"Bij Giropoma Costa Brava telen we al zo'n 170 hectare Pink Lady, goed voor zo'n 7,5 miljoen kilo. En de komende jaren gaan we ons areaal nog verder uitbreiden", zegt Alex. "Met steeds grotere volumes zullen we in staat zijn om het marktaandeel van Pink Lady nog verder te vergroten."

"En niet alleen van deze appel, die de markt heeft veroverd met zijn uitstekende smaak en het herkenbare logo met het roze hartje, zal het areaal nog verder toenemen", zegt Alex Creixell. "Spanje teelt slechts de helft van de appelen die het consumeert. De vooruitzichten voor de teelt zijn dus rooskleurig. Er is zeker groeimarge voor meerdere appelrassen, zoals bijvoorbeeld ook voor de Poma de Girona met beschermde geografische aanduiding. Ons areaal breit zich al uit met meerdere rassen."

"Girona is een bekende appelstreek. Hier wordt een groot deel geteeld van de 30 miljoen kilo die we bij Giropoma telen en op de markt brengen. We exporteren ook naar de Perzische Golf en Zuid-Amerika."

"De prijzen zijn dit seizoen over het algemeen correct. Ze zijn hoger dan twee jaar geleden, maar de kosten zijn natuurlijk ook gestegen, vooral door de energietarieven. We hebben bijvoorbeeld koelfaciliteiten voor 26 miljoen kilo appelen", zegt Alex. "Daarom helpt de stijging van de verkoopprijs ons om alle kosten waarmee we als telers te maken hebben, het hoofd te bieden."

Veel Pink Lady bij de groenteboer
Pink Lady appelen zie je in allerlei verkoopkanalen, waar de verschillende maten worden verkocht in verschillende formaten en zelfs onder het merk Pink Kids. "In Spanje vind je Pink Lady in de supermarkten, weekmarkten en vooral bij de groenteboer. In dit laatste segment willen we dan ook sterk blijven groeien."

"Er wordt mooi werk verricht op het gebied van marketing. Maar dat kan natuurlijk alleen als de kwaliteit er is. En de smaak van deze appel is onvergelijkbaar", besluit Alex.

Voor meer informatie:
Giropoma Costa Brava S.L.
Ctra. Torroella de Montgrí a Verges, km. 1,2
17140 Ullà (Girona) - Spanje
Tel: +34 972 755 025
giropoma@giropoma.com
www.giropoma.com

Publicatiedatum: