Tholen - Met Kerst en Nieuwjaar om de hoek komt ook het moment voor vele werkgevers om de waardering uit te spreken aan haar werknemers voor het afgelopen jaar. Het is dan ook het piekmoment voor Logofruit. Deze dochteronderneming van het Vlaamse Fruitsnacks is sinds een tiental jaren in het leven geroepen, zodat haar relaties in de levering van fruit op werk iets speciaals kunnen zeggen met gedrukt fruit. "Met de goede kwaliteit van de oogst dit jaar is het extra leuk om een bedankje of nieuwjaarswensen in het verrassingspakket aan de werknemers te bezorgen", vertelt Roel Paesmans van Fruitsnacks en Logofruit.

Fruitsnacks heeft het concept in eerste instantie geïntroduceerd om door middel van bedrukking van een 'simpele' appel een marketingproduct met meerwaarde te creëren. "Het was destijds een noviteit. Laseren bestond al wel, maar daarmee beschadig je de schil, wat afbreuk deed aan de kwaliteit en houdbaarheid. Hierbij blijft de kwaliteit intact en kan het een toevoeging op het product zijn", gaat Roel verder. "We printen gekleurde eetbare pasta op een appel of peer, waarmee men een boodschap uit kan dragen. De mogelijkheden zijn hierin groot. Zo zien we dat bedrijven een QR-code of logo op de appel zetten voor tijdens beurzen of marketingevents. Dit trekt toch wat meer bekijks dan een mok of flyer. Mensen maken er een foto van in plaats van dat het in de prullenbak of achterin de kast belandt. Daarnaast is het een mooie tool voor trouw-, doopfeesten of dus om je waardering uit te spreken naar zakenrelaties, werknemers of naasten."

Boodschap direct van de boomgaard
Zeker voor dit laatste wordt er veel gebruikgemaakt in de periode rond Kerst en Nieuwjaar, zo stelt Roel. "Het speelt dan ook mooi in op de stijgende zoektocht naar gezondheid en duurzaamheid op de werkvloer. Dit zie je in kleine extraatjes of verrassingspakketjes, waarbij snoepgoed makkelijk vervangen kan worden door een lekkere appel. Bovendien komt het uit de boomgaard, die letterlijk naast het kantoor staat, waardoor er een korte keten naar de klant is."

Want het fruit wat gebruikt wordt voor Logofruit wordt door Fruitsnacks zelf geteeld in het Vlaamse Wijer. "De boodschap komt er namelijk het beste uit op hardfruit, wat we zelf telen. Het is eventueel mogelijk op bijvoorbeeld een harde pruim of nectarine, maar we hebben gezien dat, met name, de appel ideaal geschikt is qua contrast met de schil. De pasta hebben we namelijk in blauw of wit. Andere kleuren zijn niet mogelijk. Dan is blauw nog mooi zichtbaar op een peer, maar het meest gangbare wit is prachtig op bijvoorbeeld Red Prince appelen."

Kwalitatief goede oogst
"Dan komt het ook nog eens goed uit dat we dit jaar een zeer goede oogst hebben. Het is even hard werken geweest door de vele regen die we gehad hebben, en nog steeds ervaren, waardoor het wat trager ging", gaat Roel verder. "Desalniettemin is alles mooi van de percelen gekomen. Kwalitatief hebben we dan ook weinig te klagen en qua opbrengst is het hoger dan we in afgelopen jaren gezien hebben. Dan maakt het trots om dit fruit in de manden aan de bedrijven te leveren en dus ook de Logofruit-appelen."

Daarnaast werkt het Logofruit al meerdere jaren samen met de stichting Kom op Tegen Kanker. Per 10 verkochte logo-appelen schenkt het bedrijf € 0,20 aan dit goede doel. "Aan het einde van een periode kijken we hoe veel fruit we verkocht hebben en dan doneren we dus 20 eurocent per verkocht stuk aan Kom op tegen Kanker. Het is een goed doel wat ons na aan het hart ligt en we ons graag voor inzetten. Zo heeft mijn vader recent meegereden met 'Trap mee tegen Kanker', waarbij je over 4 dagen 1000 kilometer fiets. Een mooi initiatief om ook wat te geven."

Het Logofruit is in grote mate een verlengde van haar bedrijfsfruitleveringen. "Uiteraard zeggen we geen nee bij aanvragen van nieuwe bedrijven, maar we zijn bijvoorbeeld van de B2C-markt afgestapt. Bij dermate lage oplages was het qua duurzaamheid dan niet in lijn met wat we willen uitdragen. Hiermee richten we ons dus vooral op onze klanten, die we met Fruitsnacks al beleveren. Een soort van klantenbinding. Het is ook redelijk arbeidsintensief, waardoor we geen 100.000 appelen per dag kunnen drukken. Het is een speciaaltje voor bedrijven of instanties die even wat extra's uit willen dragen."

Duitsland een groeimarkt
Hiermee levert het bedrijf dus aan klanten over heel België, Nederland, Luxemburg en Duitsland. Na de moeilijke coronajaren gaat het Fruitsnacks en daarmee Logofruit ook weer voor de wind. "Vorig jaar zaten we alweer aan het volume van pre-corona en dit jaar stijgen we met zo'n 35 procent. Het geeft aan dat de markt er nog altijd is. Bestaande klanten zijn ons trouw gebleven en nieuwe klanten komen er snel bij."

Hierbij ziet de ondernemer met name een groot potentieel in Duitsland. "In België zijn we marktleider en Nederland is meer een verdringingsmarkt. Daar is het fruit op werk al meer ingeburgerd, waardoor wij een relatief kleine speler zijn. De ruimte op de markt is er enkel als bedrijven een andere leverancier zoeken. Duitsland is daarentegen een groeimarkt. Fruit op het werk is nog niet zo bekend, dus is het zaak om de optie voor een gezond tussendoortje op het werk daar meer te introduceren. Dat is wel een focus voor ons in de komende jaren", besluit Roel.

Voor meer informatie:
Roel Paesmans
Fruitsnacks / Logofruit
Mierhoopweg 34
3850 Wijer, België
Tel.: +32 (0)11 69 52 80
fruit@fruitsnacks.be
www.logofruit.be