"De exposanten zijn tevreden, er was altijd beweging bij de stands. Er waren op de eerste beursdag zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Het nieuwe Berry Technology Forum werd ook zeer goed ontvangen en droeg bij aan verdere internationalisering. Over het geheel genomen kunnen we dus tevreden zijn", zegt Simon Schumacher, directeur van het Verband Süddeutscher Spargel- und Erdbeerenanbauer (VSSE) samenvattend over het beursduo expoSE en expoDirekt 2023. We spraken met hem over het afgelopen afzetjaar en de huidige trends en prognoses voor de asperge- en aardbeienmarkt.
Simon Schumacher op de stand van VSSE op expoSE
Unieke asperge- en aardbeienbeurs
"Bezoekers komen inmiddels vanuit India, Egypte, de VS en Scandinavië. De meeste mensen komen echter nog steeds uit landen als Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. De professionals uit de sector weten dat dit het centrum van Europa is voor asperges en zachtfruit en zijn ons trouw. Er is geen andere vakbeurs voor asperges en aardbeien ter wereld zoals expoSE."
Negen miljoen mensen bereikt met campagne
In 2022 werd een grootschaligere image-campagne voor asperges aangekondigd op de beurs in 2023. "We hebben zeer goede feedback gekregen op de image-campagne. Bijna alle winkelketens voerden de campagne op 5 mei, de dag van de Duitse asperges. We hebben de media kunnen overtuigen om meer over het product te berichten, waardoor we ruim 9 miljoen mensen hebben bereikt. De landelijke campagne werd ondersteund met een budget van 50.000 euro, dat voornamelijk werd gefinancierd door de VSSE. Dankzij de samenwerking met een goede partner uit Berlijn, Pretzlaw Communications, hebben we veel bereikt met heel weinig geld. Dit is mogelijk omdat we spreken als een netwerk van verschillende verenigingen en niet als een bedrijf met een enkel belang", legt Schumacher uit. "In 2024 willen we ook een Duitse Aardbeiendag introduceren en bij wijze van spreken verder spelen op de Duitse Aspergedag."
Terugkijkend is het besluit om de Duitse Aspergedag in te voeren te snel genomen, zegt Schumacher. "De beslissing werd in februari genomen. Om de campagne goed te laten verlopen, heeft het bureau echt vol gas gegeven en goed werk geleverd. We hebben de salesmanagers genoeg middelen gegeven om de campagne uit te voeren. Benadrukt moet worden dat het werk volledig zonder winstoogmerk is. We hebben echter veel bereikt qua impact. Na 2022 was het onze verantwoordelijkheid om een voorbeeld te geven en niet in een shocktoestand te blijven, maar om door te gaan en leden aan te moedigen hetzelfde te doen."
Financiering door leden
Hoewel de campagne succesvol was, heeft de vereniging nog werk te doen op andere vlakken: "We hadden gepland om via een bijdrage ongeveer 500.000 euro in te zamelen bij de leden van de in het netwerk aangesloten verenigingen. Slechts 40% van de bedrijven nam echter contact op met de verenigingen vanwege een geplande areaalheffing. Dit heeft ons laten zien dat deze vorm van organisatie niet zo werkt. We kunnen immers niet 100% van de campagne financieren met 40% van de leden. Hierover is al een besluit genomen, dat alleen nog moet worden goedgekeurd op de Algemene Vergadering in het voorjaar."
Schumacher legt uit dat er een lage bedrijfsbijdrage komt en geen areaalheffing meer. "De bijdrage zal bijvoorbeeld ongeveer 80 euro per bedrijf zijn. Dat zou ons 80.000 euro opleveren, waarmee we zowel de ontwikkeling van de campagne voor de Duitse Aardbeiendag als de voortzetting van de Duitse Aspergedag kunnen financieren. We realiseren een goede campagne die door de sector wordt gefinancierd. We nemen liever kleine, stabiele stappen in plaats van de grote sprong te wagen, die soms mis kan gaan." In 2022 was er een scherpe daling in de vraag naar asperges en aardbeien, die zowel Duitse als geïmporteerde producten trof. "Dat gaf voor ons de doorslag om 2023 anders te organiseren. Dankzij de beurs hadden we overschotten die we kunnen gebruiken voor reclame."
Minder areaal voor asperges en aardbeien
Volgens het Bundesamt für Statistik werd in 2018 in Duitsland ongeveer 23.400 hectare asperges geteeld. In 2023 daalde het areaal tot 20.500 hectare. Er was ook een daling in het areaal aardbeien. "Onze 'seismograaf' zijn de cijfers die ons worden gerapporteerd door telers van stekjes en veredelaars. Ongeveer 30-35% minder zaad voor asperges werd vermeerderd. Momenteel is er een tekort aan jonge aspergeplanten. In de toekomst zul je vroeg moeten bestellen om überhaupt iets te krijgen. Voor aardbeien zijn er meer spelers op de markt, maar ook in deze branche is er een duidelijke terugval."
Telers van plantgoed voor asperges staan onder een zekere concurrentiedruk en zouden in het verleden 20 tot 30% meer zaad hebben geproduceerd voor speciale verzoeken of om uitval te voorkomen. "In het verleden werd deze 20 tot 30% hier op de beurs verkocht. Veel bedrijven hadden gehoopt dat ze hier nog iets konden bestellen, maar alles was al uitverkocht."
Voor meer informatie:
Simon Schumacher
Verband Süddeutscher Spargel- und Erdbeeranbauer e.V.
Werner-von-Siemens-Straße 2-6
D-76646 Bruchsal, DuitslandTel.: +49 7251 30320 80
info@vsse.de
https://www.vsse.de
www.expo-se.de