Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ribotta Group

"Minder volumes Hayward kiwi's in Italië"

Dit jaar is het plaatje voor de groene Hayward kiwi's eenvoudig: er is een tekort aan product. "Dit geldt voor ons in Italië, maar ook voor onze grootste concurrent, Griekenland", zegt Giuseppe Ribotta, oprichter van coöperatie Ribotta Group uit de noordelijke provincie Cuneo.


Giuseppe Ribotta

"De opbrengstdaling is significant, maar de maatvoering is uniform en de kwaliteit is goed. We verkopen de kiwi's tegen behoorlijk hoge prijzen, vooral in landen waar Griekenland niet actief is, hetzij omdat ze niet de juiste maten hebben, hetzij omdat ze geen exportprotocol hebben. De Griekse kiwi's zijn dit jaar groot en het land heeft dus moeite om markten te bedienen die kleinere maten vragen. In zulke afzetmarkten kunnen we ons beter verdedigen. In andere markten winnen zij, dat valt niet te ontkennen. Brazilië was een belangrijke markt voor ons, maar dit jaar heeft Griekenland er zijn exportprotocol op orde en ze hebben er dus groen licht gekregen. Vanuit kwalitatief oogpunt is de Italiaanse kiwi echter beter."

"Op de binnenlandse markt hebben we het moeilijker dan in Duitsland, bijvoorbeeld, waar de prijzen beter zijn. Overzee zijn we zeer tevreden over de handelsrelaties met Aziatische landen, zoals Taiwan. Daar is de vraag zeer goed, kiwi is er een belangrijke fruitsoort."

Ribotta benadrukt ook de impact van de daling van de koopkracht. "Er is consumptie, maar die is niet erg hoog. En hoe meer je verkoopt tegen hoge prijzen, hoe meer de consumptie afneemt. We zetten dus niet zoveel volumes af als we zouden moeten. Toch gaat de handel niet slecht, precies vanwege het gebrek aan product."

Italië is zo vroeg mogelijk met het seizoen begonnen. "Chili is dit jaar veel eerder klaar dan normaal. Daardoor is er een groot gat ontstaan en is de vraag omhoog geschoten. Toen we de optimale Brix-waarde bereikten, hebben we gepusht om het gat te vullen", legt Ribotta uit. "Daarna stabiliseerde de markt weer."

De ondernemer uit Piëmont wijst op een eigenaardigheid met betrekking tot de herkomstlanden. "Dit jaar wint Iran terrein met kwaliteitsfruit. Tijdens de beurs in Madrid hadden Indiase kopers al hun focus verlegd van Griekenland naar Iran, ook vanwege de hogere prijzen van de Griekse kiwi's."

Tot slot benadrukt Ribotta de inspanningen van Europa op het vlak van verpakking, maar ook hoe moeilijk het is om plastic te vervangen. "We hebben een kartonnen verpakking getest, maar het product is niet op de juiste manier op de bestemming aangekomen. Maar dat betekent niet dat we zullen stoppen met zoeken. Plastic vervangen door alternatieve materialen is een gecompliceerd proces en kan niet van de ene op de andere dag gebeuren, vooral voor bederfelijke producten zoals groenten en fruit."

Voor meer informatie:
Giuseppe Ribotta
Ribotta Group Soc. Coop. Agricola
Via Traversa Canonica, 1
12036 Revello (CN) - Italië
Tel: +39 (0)175 257550
[email protected]

Publicatiedatum: