Zuid-Afrika hoopt dat de protocollen tegen februari volgend jaar op orde zijn om te kunnen beginnen met de export van avocado's naar China.
De afdeling zuidelijk Afrika van de International Fresh Produce Association (IFPA) besprak wat China zou kunnen betekenen voor Zuid-Afrikaanse avocado's die al jaren bijna uitsluitend naar het VK en de Europese Unie worden verzonden. En die markten worden op hun beurt bijna overspoeld door een aanbod uit tien landen, gedomineerd door Peru.
Mabel Zhuang, country manager voor China bij IFPA, vertelde in het webinar dat China's avocado-import van januari tot en met september dit jaar (50.000 ton) al groter is dan die van heel 2022. De avocadoconsumptie per capita in China is momenteel een minuscule 100 gram per jaar, zo blijkt uit cijfers van de World Avocado Organisation.
"Chinese klanten verwachten goede kwaliteit uit Zuid-Afrika"
Roger Armitage, algemeen directeur van Halls, merkte op dat de sector heel hard heeft gewerkt om dit punt te bereiken. “De grootste uitdaging voor de Zuid-Afrikaanse teler is om te begrijpen wat het protocol zegt over methylbromide. Het fruit moet snel worden ingepakt, gefumigeerd bij de juiste temperatuur en vervolgens de koudeketen ingaan. Dit is cruciaal om hard, vers en nog onrijp fruit in China te krijgen.”
Zijn collega bij Halls China, commercieel manager Lifan Yu, gaf een beschrijving van de rijpingsfaciliteit van het bedrijf in Shanghai. “We zijn erg blij om fruit uit Zuid-Afrika te kunnen importeren. Chinese klanten verwachten kwaliteit uit Zuid-Afrika.”
Zuid-Afrika verwacht volgend jaar 20 miljoen kartons van 4 kilo te oogsten. Hoeveel zal Zuid-Afrika in eerste instantie naar China kunnen verzenden?
“Ik denk niet dat er massale bulkzendingen zullen zijn”, merkte Trevor Dukes, COO van The Farm Fresh Group, op. “Ik denk dat iedereen voorzichtig zal zijn. Misschien zou 5 tot 10% van onze volumes een realistisch doel zijn. We moeten eerst de markt leren kennen en ervoor zorgen dat we op de juiste plaats op het juiste moment zijn. We moeten ook begrijpen wat onze concurrenten daar doen.”
Clive Garrett, Zuid-Afrika's vertegenwoordiger bij de World Avocado Organisation, merkte op dat veel zal afhangen van de vraag uit China.
Kenia op een na grootste leverancier
De prestaties van Keniaanse avocado's op de Chinese markt zijn zeer bemoedigend voor Zuid-Afrikaanse avocadotelers. Zowel qua volume als waarde, zo bleek uit de presentatie van Mabel Zhuang, is Kenia gestegen naar de tweede plaats onder het kleine aantal landen - negen - dat toestemming heeft om China van avocado's te voorzien.
Bron: IFPA China presentatie
Kenia loopt echter nog steeds mijlenver achter op Peru. Van januari tot en met september 2023 exporteerde Peru avocado's ter waarde van meer dan $105 miljoen. De waarde van Keniaanse avocado's in het tweede exportjaar was $7,6 miljoen, net iets meer dan Chili, dat hard teruggevallen is.
Uitstekende ligging
De ligging van Kenia aan de Oost-Afrikaanse kust, met China aan de overkant van de Indische Oceaan, verklaart het snelle succes in China. “Zuid-Afrika is ideaal gelegen om Zuidoost-Azië te bedienen”, merkte Clive Garrett op.
De avocado-oogst in Zuid-Afrika loopt van maart tot en met september. 52% van de teelt vindt plaats in de provincie Limpopo.
Garrett stelde dat schepen de 12.200 km lange reis van Zuid-Afrika naar Singapore in ongeveer 15 dagen voltooien, tegenover gemiddeld 35 dagen voor de zeeroute van 26.600 km van Peru naar Singapore.
De meeste Zuid-Afrikaanse avocado's vertrekken via Kaapstad naar Europa, maar Durban is de natuurlijke keuze richting het oosten. Clive zette de scheepstijd tussen Durban en Shenzhen op 17 tot 24 dagen, afhankelijk van de rederij. “Ik denk dat het belangrijk zal zijn om de logistieke keten vanaf de oostkust te begrijpen”, stelde Armitage.
De jonge generatie consumeert avocado als een drankje of dessert
Elena Huang, marketingmanager van Shanghai Supafresh (die 11 jaar geleden de eerste container met avocado's uit Mexico binnenbracht in China), legde uit hoe het bedrijf avocado's rijpt om aan de behoeften van de klanten te voldoen.
De klanten in de foodservice vroegen om meer en meer avocado's, zei ze, en Supafresh hielp hen bij de ontwikkeling van recepten voor “een meer Chinese manier van consumeren”. “In China hebben we een geheel eigen manier van avocado-toepassingen: als vervanging van het broodje in een burger, op pizza en in koffie - dat is iets nieuws.”
Rechts: een avocadosmoothie met koffie (foto 229983393 © | Dreamstime.com)
Avocado is een regulier ingrediënt in smoothies geworden, vooral in tier 1 en tier 2 steden, zei ze. Sommige klanten bewaren gepureerde avocado om te mengen met verse avocado, terwijl anderen alleen verse avocado's gebruiken. Vraag naar bevroren avocado is er nauwelijks.
“De jonge generatie consumeert avocado niet als een hartig voedsel, maar als een drankje of een dessert”, vertelde Huang. “De vraag van dit soort klanten neemt toe. Ze willen dat we meer avocado's naar hun winkels brengen.”
De manager voor Zuid-Afrikaanse producten bij Yonghui Superstores, Lynn Yang, bevestigde de kansen voor Zuid-Afrikaanse avocado's. Het bedrijf verkoopt per jaar voor 20 miljoen yuan aan ready-to-eat avocado's.
Het opbouwen van vertrouwen bij Chinese ontvangers zou de hoogste prioriteit zijn, voegde Dukes toe. “We kunnen ons geen slechte eerste indruk veroorloven.”
Voor meer informatie:
Elena Huang, Shanghai Supafresh
placeholder1@gmail.com
Lifan Yu, Halls China
lifan@hallschina.com
Lynn Yang, Yonghui Superstores
placeholder2@gmail.com
Mabel Zhuang, IFPA China
mzhuang@freshproduce.com