De Spaanse citrusoogst is laag dit jaar en bij de sinaasappelen zijn er minder volumes geschikt voor de versmarkt. Over het algemeen is de prijs hoog in het schap, wat de vraag beïnvloedt. De citrussector blijft zich professionaliseren, vooral gestimuleerd door de instroom van private equity-fondsen in de afgelopen vijf seizoenen, zo vertelt Quico Peiró, COO van Grupo Cañamás, die stelt dat een van de uitdagingen zal zijn om de dalende consumptie van sinaasappelen weer de andere richting uit te sturen.
In een normaal seizoen brengt Cañamás tussen de 110.000 en 125.000 ton sinaasappelen, clementines, mandarijnen en grapefruit per jaar op de markt. Daarvan is 65% van eigen teelt in het oosten van Spanje en Andalusië.
"De kwaliteit van de sinaasappelen in deze seizonesstart is vrij gemiddeld. Het fruit is langwerpiger van vorm dan verwacht vanwege de temperaturen en weersgrillen tijdens de bloei en vruchtvorming. Maar de smaak is vrij goed en zeker beter dan vorig jaar", zegt Quico Peiró.
"De telersprijzen zijn hoog op dit moment. En samen met de grotere uitval door de moeilijkheden tijdens de vruchtvorming heeft dit een directe invloed op de prijzen in het schap, wat onvermijdelijk de consumptie naar beneden trekt", legt hij uit.
Ondanks de lagere opbrengst is Quico Peiró er niet van overtuigd dat er import nodig is. "Met het huidige consumptieniveau zie ik niet echt de noodzaak om sinaasappelen uit andere landen te importeren om de Europese vraag te dekken. Ik denk zelfs dat de gebruikelijke import voor de lijnen van mindere kwaliteit meer dan voldoende zijn om de normale vraag aan te pakken."
Wat betreft de clementines, zegt Peiró dat ze dit jaar een uitzonderlijke smaakkwaliteit hebben. "Er is ook weinig uitval en ondanks de prijsstijging is de consumptie hier wel goed. Hopelijk blijft het zo de rest van het seizoen."
In de afgelopen jaren hebben meerdere grote bedrijven in de citrussector de handen in elkaar geslagen om krachtige groepen te vormen, ondersteund door private equity-fondsen. "En dat betekent professionalisering van de sector. Dat is ook heel snel gebeurd, in nauwelijks vijf jaar. Het gaat hier om een totale transformatie van de sector. Deze veranderingen geven de citrussector evenwicht en kracht. Dankzij deze professionalisering is er steeds meer eenheid van criteria op gebieden zoals kwaliteit, maatvoering, pack-out of prijzen", zegt Peiró.
"De instroom van fondsen heeft ook een verticale verandering betekend in de hele waardeketen, van de dynamiek in de teelt en de pakstations tot de verkoop. En dat is goed voor de sector, omdat het ons aanspoort om elke dag beter te presteren en een grotere eenheid tussen de verschillende spelers te creëren", voegt hij toe.
Wat de uitdagingen van dit seizoen betreft, stelt Quico Peiró dat er inspanningen moeten worden geleverd om de sinaasappelconsumptie weer op te krikken. Daarnaast moet het Spaanse citrus op de Europese markt worden gepromoot als een lokaal product met volle garanties voor de voedselveiligheid.
Voor meer informatie:
María Canet (verkoopafdeling)
Cañamás Hermanos, S.A.
Camí Aigua Blanca, S/N
46780 Oliva (Valencia) - Spanje
Tel: +34 962 852 000
[email protected]
www.canamas.com