Zweden: Coop kondigt herstructurering aan, plannen om banen te schrappen
Coop Zweden heeft plannen aangekondigd om de organisatie te herstructureren om de concurrentiepositie te verbeteren en betere prijzen en promoties aan te bieden aan haar leden. Door de herstructurering zal Coop Zweden ongeveer 100 banen op het kantoor in Solna schrappen en andere maatregelen doorvoeren, waarmee naar eigen zeggen meer dan
€ 26,3 mln wordt bespaard. De nieuwe organisatiestructuur wordt op 1 januari 2024 van kracht.
Bron: esmmagazine.com

Oezbekistan: Spar breidt netwerk verder uit
Spar breidt haar netwerk uit met Korzinka, de grootste retailer van Oezbekistan, die van Spar International een licentie heeft gekregen om het Sparmerk in het land te voeren. De komst van het merk is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de retail in Oezbekistan.
Bron: spar-international.com

Britse tuinbouwwetenschappers schenken 8.000 kg aardappelen aan liefdadigheidsinstelling voor voedselhulp
Het James Hutton Institute heeft bijna 8.000 kg aardappelen, ter waarde van maar liefst 932 balen, gedoneerd aan een liefdadigheids-instelling die gemeenschappen in nood helpt.
Het instituut, dat het aardappelonderzoeks-centrum van het Verenigd Koninkrijk huisvest, doneerde de lokaal geteelde aardappelen in de aanloop naar de feestdagen.
Bron: farminguk.com

Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
Netto Marken-Discount heeft zijn steun uitgesproken voor de voorlichtingscampagne van de Duitse overheid om meer bekendheid te geven aan de voordelen van bio-voeding voor het milieu en het algemeen belang. Netto Marken-Discount biedt al permanent tot 400 bio-voedingsproducten aan. Het eigen merk BioBio verkoopt al meer dan 20 jaar bio-producten tegen betaalbare prijzen.
Bron: esmmagazine.com

Portugese consumenten geven voorkeur aan Mercadona
Uit een onderzoek van de consumentenbond Deco Proteste is gebleken dat Mercadona, El Corte Inglés/Supercor en My Auchan de populairste supermarktketens onder Portugese consumenten zijn. Volgens het onderzoek gaat 55% van de consumenten één of twee keer per week naar de supermarkt, betaalt 67% met een pinpas en bezoekt 53% elke week dezelfde supermarkt.
Bron: esmmagazine.com

Finse bedrijven willen in de roos schieten met nieuwe processen voor plantaardige eiwitten
VTT en de Finse voedingssector bundelen hun krachten voor de ontwikkeling van nieuwe waardeketens voor plantaardige eiwitten met behulp van machinaal leren en kunstmatige intelligentie. Kostenefficiënte en hoogwaardige plantaardige voedselingrediënten genereren inkomsten voor zowel telers als voedselfabrikanten en maken de productie van plantaardige voedingsmiddelen die consumenten graag willen kopen en waarvan ze willen genieten mogelijk.
Bron: vttresearch.com

Daniel Kretinsky dringt bij Franse Casino aan op verkoop van winkels vóór reddingsoperatie
De Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky heeft er bij het management van de Franse retailer Casino op aangedrongen om zijn grootste winkels te verkopen vóór zijn geplande reddingsoperatie, zo meldt de Financial Times, die zich beroept op drie mensen die van de besprekingen op de hoogte zijn.
Bron: reuters.com

Hema opent 100e Belgische winkel
Hema heeft een mijlpaal in België bereikt met de opening van zijn 100e winkel in Brugge. Acht andere winkels zijn al in de planningsfase en zullen in de komende twaalf maanden opengaan.
Bron: retaildetail.eu

Top 10 supermarktketens in Oekraïne
Top supermarktketens in Oekraïne naar aantal winkels (juni 2023)
1. ATB-market 1187
2. Fozzy Group 709
3. VolWest Retail 252
4. MHP 23
5. Арітейл 228
6. Lviv Cold 200
7. Clever Stores 194
8. Pud 166
9. Opttorg-15/Delvi 156
10. Veresen Plus 156
Gegevens afkomstig van GT Partners Ukraine.
Bron: esmmagazine.com