Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage

Hoe worden groenten en fruit gepresenteerd in de retail in de VS?

Heb je ooit een groente- en fruitafdeling in een Amerikaanse supermarkt gezien, eventueel op foto? Hoe verwacht je het: groot of klein? Of misschien denk je wel dat het gewoon niet bestaat en de verse groenten en fruit vervangen zijn door diepgevroren producten. Daar kunnen we al meteen antwoord op geven: de AGF-afdeling in de VS bestaat. Maar hoe worden de groenten en het fruit gepresenteerd aan het winkelend publiek? Zijn ze van hoge of eerder matige kwaliteit? En hoe doen de prijzen het? FreshPlaza Italië zocht het uit.

Klik hier voor de volledige fotogalerij.

Versheid, kwaliteit, sterk esthetisch gevoel, orde, schapindeling op basis van kleur en soort, maar ook op basis van de houdbaarheid van elk product en een breed en gevarieerd assortiment: dit zijn de kenmerken van de groente- en fruitafdelingen in de Amerikaanse retail en met name in Arizona, Californië en New York.

Verse groenten en fruit worden altijd bij de ingang van supermarkten geplaatst en beslaan een zeer groot gebied. Bij de ingang van de winkel kom je ook meestal een breed aanbod aan planten tegen, bestaande uit groene planten, bloeiende planten, snijbloemen en boeketten. In november zijn er ook decoratieve pompoenen en kerstbomen te koop net buiten de ingang.

In de groente- en fruitafdeling worden alle producten in het schap gelegd volgens een bepaalde logica: per soort, maar ook volgens de houdbaarheid van het product, om de versheid en kwaliteit te te benadrukken. En het esthetische element komt er sterk tot uiting: door de manier waarop de producten worden geplaatst, wil je als consument altijd iets kopen. De schappen liggen immers altijd vol en de producten vertonen geen esthetische gebreken, de kleuren zijn helder, de maten zijn minstens gemiddeld en de perceptie van de koper is dat hij producten van hoge kwaliteit koopt.

Groenten en fruit worden netjes op centrale verkoopeilanden geplaatst, bijvoorbeeld een eiland met alleen tomatensoorten. Elke soort heeft zijn eigen eiland. Bladgroenten liggen in koelcellen met een nevelsysteem voor de versheid van de producten. Het assortiment bio-groenten ligt apart. In sommige verkooppunten in Californië en Arizona is er zelfs enkel bio-product beschikbaar!

In tegenstelling tot Italië, waar doorgaans enkel bladgroenten ook als convenience product worden aangeboden, is er in de VS ook een ruim assortiment van voorgesneden fruit, in mixen en enkelvoudig. De vraag naar kant-en-klaar fruit is hoog en wordt vaak aangeboden naast yoghurt voor gezonde snacks en ontbijten.

Aromatische kruiden, algen, eetbare bloemen en baby greens zijn altijd beschikbaar, met uitzondering van kleine supermarkten die alleen het essentiële aanbod hebben. Ook op de weekmarkten zijn ze gemakkelijk verkrijgbaar. Een klein deel van de groente- en fruitafdeling is gewijd aan paddenstoelen. Samen met truffels en truffelcrèmes zijn ze ook ruim te vinden op weekmarkten in Californië en Utah. Net achter de groente- en fruitafdeling vind je meestal het schap met noten, zuidvruchten en peulvruchten.

Groenten en fruit in de VS zijn niet goedkoop, of je nu naar een supermarkt gaat of de voorkeur geeft aan de weekmarkt. Het is paradoxaal genoeg goedkoper om vlees en vis te kopen dan groenten of fruit. Een pond kastanjes kost $10,99, dezelfde hoeveelheid tomaten $2,99, paprika's $4,99 en decoratieve pompoenen $3,99 per pond.

Wie er verse groenten en fruit uit Italië wil aanbieden, staat voor een moeilijke, maar niet onmogelijke opdracht. Dan moet de concurrentiestrijd worden aangegaan met Mexico, het land waar de meeste verse groenten op de Amerikaanse markt vandaan komen. Er zijn anderzijds volop mogelijkheden voor Italiaanse verwerkte producten, met name conserven en jam, aangezien veel Italiaanse specialiteiten een ereplaats op de plank hebben en worden aangeboden tegen prijzen die twee of drie keer zo hoog zijn als het vergelijkbare product dat in Italië wordt verkocht.

Klik hier voor de volledige fotogalerij.

Publicatiedatum: