Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Druivenoogst gestart in Noord-Kaap

Het is momenteel lekker warm in de Noord-Kaap, rond de 36°C, precies zoals de druiventelers het graag hebben.

"Er wordt geen regen voorspeld voor de komende twee weken en we verwachten dat de druiven eerder rijp zullen zijn", zegt een manager van een druiventeeltbedrijf in de Noord-Kaap die liever anoniem blijft.

"We zijn vorige week maandag begonnen met het verpakken van Prime en Early Sweet druiven en eind vorige week werd daar Starlight aan toe gevoegd."

Hij merkt op dat alle druiven van zijn bedrijf al op voorhand verkocht zijn. In feite overtreffen de bestellingen het beschikbare aanbod, maar dat is normaal aan het begin van het seizoen. Later in het jaar vlakt de vraag altijd wat af.

Veel van de huidige ladingen zitten in retailprogramma's voor de kerstperiode in de EU en het VK.
Ook Vietnam, Singapore en Maleisië kopen de vroege rassen van Zuid-Afrika.

De Peruaanse Sweet Globe druiven in China houden Zuid-Afrika uit de Chinese markt in dit vroeg stadium, maar dat verandert nog, wanneer de Zuid-Afrikaanse telers rassen beginnen te oogsten die geliefd zijn bij Chinese kopers.

"We zouden in staat moeten zijn om Ralli of Midnight Beauty in week 52 ter verpakken, zodat ze op tijd arriveren voor het Chinese Nieuwjaar. Helaas valt de datum van hun nieuwjaarsfeest dit jaar (10 februari 2024) iets te vroeg voor onze Sweet Globes."



Havencongestie is geen nieuw fenomeen en de logistieke operators van dit teeltbedrijf, die nog maar niet het citrusseizoen achter de rug hebben, zijn goed bekend met de onvoorspelbare logistiek van Zuid-Afrika. Ze hebben dus altijd wel een back-upplan voor mocht het stroef lopen.

De teler en exporteur maakt zich niet al te veel zorgen. Ze hebben zonder problemen containers kunnen vastleggen, zegt hij, maar voor de zekerheid kijkt hij ook uit naar de mogelijkheden op het gebied van koelschepen en luchtvracht, al brengt vliegen enkele uitdagingen met zich mee voor de speciale markten.

Publicatiedatum: