De beperkingen op de doortocht van schepen in het Panamakanaal, veroorzaakt door de droogte in het land, begint te wegen op de capaciteit van de scheepvaart voor de export van bederfelijke producten vanaf de westkust van Zuid-Amerika, zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde Reefer Shipping-rapport van Drewry.

Een samenloop van factoren, variërend van de klimaatimpact op belangrijke fruitgewassen tot een zwakke Chinese vraag en geopolitieke spanningen hebben een impact op de korte termijnvooruitzichten. Er wordt voorspeld dat het reefervolume in 2023 met 0,5% zal afnemen ten opzichte van vorig jaar. Volgens het rapport volgt deze daling op de krimp van 0,8% van vorig jaar. Dat worden dan twee opeenvolgende jaren van daling in deze markt.

Fruitexport vermindert
Er is een opmerkelijke trend van dalende export uit bijna alle belangrijke fruitregio's, mede door de versterkende effecten van het klimaatfenomeen El Niño. Een tekort aan kwaliteit heeft geleid tot een daling van de export van hard- en steenfruit, exotisch fruit, meloenen en zachtfruit. De bananenhandel heeft ook te maken gehad met moeilijke operationele omstandigheden. Stijgende kosten en een zwakke vraag hebben geleid tot een daling van de overzeese handel dit jaar.

Situatie in Panamakanaal dwingt tot omleidingen
Maar het grootste zorgenkind is nu het Panamakanaal, waar de diepgang aanzienlijk is verminderd wegens een gebrek aan regen. Sinds 1950 was het in de oktober nooit zo droog geweest. Er worden nu 24 doortochten per dag gerealiseerd, maar die zullen geleidelijk verminderd worden tot 18 vóór 1 februari 2024.

Voor rederijen met gereserveerde ruimte betekent dit minder laadcapaciteit en de noodzaak om strikte routes te handhaven om ruimte te beheren. Het kan dat er lading moet worden achtergelaten in Chili, Peru en Ecuador, afhankelijk van de situatie.

Charter- of seizoensgebonden diensten, zoals gespecialiseerde koelschipoperators uitvoeren die geen gereserveerde doortochten hebben, zullen gedwongen worden om hun routes om te leiden via de Straat van Magellaan of Kaap Hoorn, wat hogere kosten en langere transittijden voor de ladingeigenaren betekent.

Bron: mundomaritimo.cl