“Dit jaar kan ik mijn blauwe bessenhandboek met alle statistieken en marketingtrends zomaar de deur uitgooien”, zegt Tiaan Rossouw, algemeen directeur van Rainbow Superfood, een Zuid-Afrikaanse blauwe bessenexporteur.
Precies een jaar geleden vertelde Tiaan nog aan FreshPublishers dat hij niet wist hoe telers zouden overleven. Hij merkte toen op dat de prijs een historisch dieptepunt had bereikt. Dit jaar hebben de telers een reddingslijn gekregen door de aanzienlijke opbrengst-daling (tot 65% volgens sommigen) in Peru.
"Peru doet tien keer ons volume, dus het is fantastisch voor ons. We hadden dit echt nodig. Ik heb sympathie voor hen, maar onze telers hebben de afgelopen twee jaar echt een pak slaag gekregen en in Zuid-Afrika is er geen overheidssteun voor wanneer het misloopt."
"We kunnen hier niet zo goedkoop werken als in Peru en vorig jaar hielden veel telers geen cent over. Het is fijn om de telers nu een prijs te kunnen aanbieden die hen helpt uit de schulden te komen. Het zijn echt twee vreselijke jaren geweest voor hen."
"Zo'n jaar had ik in mijn wildste dromen niet kunnen voorspellen.”
Dagmarkt vervangt vaste programma's
Dit jaar wordt veel op de spotmarkt verkocht, terwijl in andere jaren de vaste programma's doorgaans de manier waren om de blauwe bessen in Europa en het VK af te zetten. "Ik zie dat de prijzen stabiliseren, maar het is wel 40%-70% beter dan vorig jaar. Zo'n jaar had ik in mijn wildste dromen niet kunnen voorspellen."
Normaal gesproken zijn de prijzen in Azië sterker, maar dit jaar heeft Europa, zo merkt Tiaan op, de dominantie teruggewonnen. "De goede prijzen rechtvaardigen luchtvracht, want het kwaliteitsrisico is lager en het rendement is sneller."
Nog geen maritiem transportZe zouden graag willen overschakelen naar maritiem transport, maar verzending over zee is eens te meer een zorg voor de Zuid-Afrikaanse exporteurs en importeurs.
Tiaan heeft net gehoord dat een zending die hij een ontvanger had beloofd nu een hele maand later zal aankomen vanwege een wijziging in de scheepsroute. Rederijen voeren veranderingen door om bijvoorbeeld Kaapstad te vermijden, wat dan vervangen kan worden door Mauritius, zoals Maersk heeft aangekondigd dat het van plan is te doen.
"Ik moest het pakstation vertellen om te stoppen met verpakken. Dit is het soort ding dat je een klant kost. Ik heb nog nooit zoveel product in mijn leven uitgevlogen. Het voelt alsof ik geen exporteur meer ben, ik ben een logistiek agent. De problemen in de havens betekenen nu dat steenfruit en lychees concurreren met de blauwe bessen om luchtvrachtruimte naar Europa."
Luchtvracht is helaas geen garantie tegen claims
"Het minpunt is dat de temperaturen van de luchtvracht steeds slechter worden beheerd. Er is een piek tot 15 tot 22°C, maar er zijn vaak ook tussenstops waar het vliegtuig tot 8 uur op de startbaan blijft staan en de temperaturen kunnen oplopen tot 40°C. Dit is niet nieuw, maar ik heb zo het gevoel dat er meer nalatigheid is bij de luchtvrachtmaatschappijen. Misschien maken ze gebruik van de situatie op dit moment.
Twee weken op zee acht Tiaan dan ook veiliger dan luchtvracht. Hij vertelt hoe hij tegelijkertijd een lading blauwe bessen naar het Midden-Oosten heeft verzonden per vliegtuig en per schip. Voor de ingevlogen lading volgde een claim, de blauwe bessen die over zee waren vervoerd, kwamen in uitstekende staat aan.
"Het zou fijn zijn mochten rederijen het vertrouwen wat kunnen herstellen door hun vaarroutes op orde te krijgen. Ik exporteer blauwe bessen van teeltlocaties in KwaZulu-Natal en in het noorden, en 80% van de volumes van mijn eigen percelen moet nog geoogst worden. We verpakken tot het midden of het einde van januari."
Tiaan merkt op dat de opbrengst in het noorden ook aanzienlijk lager was, omdat het heel lang duurde voor het fruit de juiste kleur kreeg, maar de blauwe bessen die hij ontving, zagen er echt goed uit.
"Het was een succesvol seizoen voor de telers in het noorden, het is alleen een beetje jammer dat de volumes lager waren. Kopers verwachten nu fruit uit Chili, maar regenschade aan de vroege rassen in dat land en een iets latere oogst betekent waarschijnlijk dat het Zuid-Afrikaanse seizoen sterk zal eindigen."Voor meer informatie:
Tiaan Rossouw
Rainbow Superfood
Tel: +27 61 586 5047 (Zuid-Afrika)
tiaan@rainbowsuperfood.com
https://rainbowsuperfood.com