Deze week is het Thanksgiving in de VS en de vraag naar citroenen is erg goed, net als de prijzen. "Citroenen zijn een vast ingrediënt in veel gerechten en cocktails tijdens de feestdagen", zegt Ronnie Cohen van het Amerikaanse Vision Global Group. Deze tijd van het jaar haalt het bedrijf citroenen uit Mexico.
"Na een paar jaar van slechte marktomstandigheden door hoge inputkosten en droogte, werd de situatie stilaan uitdagend. Sommige telers investeerden niet meer in hun boomgaarden en als gevolg daarvan vielen de maten klein uit tijdens het eerste deel van het Mexicaanse seizoen", vertelt Cohen. Nu zit Mexico halverwege zijn seizoen en de citroenen tonen al betere kalibers.
Al met al is het een goede periode voor de afzet van Mexicaanse citroenen in de VS. "Chili heeft oogstproblemen. Vanwege de lagere beschikbaarheid wordt het merendeel van de opbrengst geëxporteerd naar China, de markt die het meest betaalt", merkt Cohen op.
"De grootste onbekende op dit moment is het begin van het citroenenseizoen in Californië." Sommige handelaren zullen volledig overschakelen op Californië en de impact van de overgang van import naar binnenlands product is op dit moment onbekend. Bovendien valt de verkoop na Thanksgiving altijd terug. "Mensen kopen te veel in de aanloop naar de feestdagen en daarna is er altijd een terugslag in de verkoop. Dat zal binnenkort weer duidelijk worden."
Vision verwacht door te gaan met import uit Mexico tot eind 2023. "We sluiten het jaar af met Mexico, maar wachten ook op een reactie uit Spanje", zegt Cohen. Het land is een stabiele leverancier in januari, februari en soms tot in maart. "Echter, de vrachttarieven in combinatie met meer vrachtverkeer maakten het onaantrekkelijk om de afgelopen jaren uit Spanje product te betrekken", stelt Cohen. Nu onderzoekt Vision de mogelijkheid om de import van citroenen uit het Zuid-Europese land opnieuw op te starten.
Vervroegde limesoogst
De limesmarkt is momenteel ook vrij stabiel en er zijn voldoende volumes beschikbaar voor enkele promoties. Na Kerst kan deze situatie echter zomaar omslaan. "We verwachten dan veel minder productbeschikbaarheid en hogere prijzen in januari en februari."
De kleinere oogst heeft volgens Cohen niet alleen te maken met de invloed van El Niño, maar ook - en vooral - omdat veel telers vroeg begonnen zijn met de pluk. "De prijzen waren tot voor kort echt hoog en telers wilden daarvan profiteren. Zo komt het dat er fruit wordt geoogst dat normaal in januari en februari op z'n best is." En dus wordt verwacht dat in die maanden de beschikbare hoeveelheid aanzienlijk zal slinken.
Voor meer informatie:
Ronnie Cohen
Vision Global Group, LLC
Tel: +1 917-930-7178 (VS)
ronnie@visionglobalgroup.com
www.visionglobalgroup.com