Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van Fresh Food Leader:

Hoe Finse retailers de consumptie van AGF verhogen

Fresh Food Leader, met als missie producenten en retailers samen te brengen, deelt de resultaten van zijn onderzoek dat is uitgevoerd in het kader van de B2B-bijeenkomsten tussen producenten en kopers van groenten en fruit van grote retailketens. Deze bijeenkomsten zullen plaatsvinden op 25 januari 2024 in Bergamo, Italië.

Op de foto is een sociale mediapromotie te zien die kinderen betrekt om de aankoop van fruit en groenten online te vergroten.

82,2% van de Finse retailmarkt is verdeeld tussen twee groepen: de S Group heeft 47% van het marktaandeel (Prisma, S Market, Alepa en Sale met in totaal 1.037 verkooppunten), en 35,2% behoort toe aan de K Group, genaamd Kesko, (K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market en Neste K met in totaal 1.200 verkooppunten); bovendien is Kesko de meest duurzame retailer in Europa en staat het wereldwijd op de tweede plaats op de lijst van 'Global 100 Most Sustainable Corporations in the World' uitgegeven door de Canadese Corporate Knights in 2023.

"In het duurzaamheidsprogramma van S Group hebben we ons in 2021 gecommitteerd om tegen het einde van 2030 65% van het voedsel dat we verkopen, plantaardig te laten zijn," zegt Sampo Päällysaho, Food Director bij S Group Market Store.

Bovendien heeft de S Group besloten klanten aan te moedigen om groenten te consumeren door het doel te stellen om hun consumptie gelijk te maken aan een halve kilo per dag, zoals aanbevolen door voedingsrichtlijnen.

Om klanten te ondersteunen bij het bereiken van dit doel, heeft S Group een teller geïntroduceerd in zijn S-mobiili-app waarmee klanten hun dagelijkse consumptie van groenten en fruit kunnen volgen. 750.000 S-mobiili-klanten hebben deze service al getest. Na het begin van het gebruik ervan hebben met name consumenten onder de 35 jaar en vrouwen hun koopgedrag veranderd.

Aan de andere kant heeft Kesko het hartsymbool geïntroduceerd op alle producten van zijn Private Label Pirkka om een betere keuze voor de gezondheid aan te geven. De veranderingen zullen worden doorgevoerd bij de vernieuwing van de verpakkingen tegen het einde van 2024. Hartsymbolen worden ook toegevoegd aan recepten in de K-Ruoka-service.

Wat betreft het verminderen van voedselverspilling heeft Kesko zijn doel van 13% vermindering tussen 2016 en 2021 bereikt dankzij een beter categoriemanagement, te beginnen met nauwkeurigere verkoopanalyse en inkoopplanning, optimalisatie van logistiek en supply chain.

Bovendien heeft Kesko het eigen merk Hyvis ontwikkeld, waar eetbare producten die niet geschikt zijn voor verkoop worden gebruikt om nieuwe voedselverspillingsproducten te ontwikkelen.

In de supermarkten worden producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert, verplaatst naar aparte kortingsrekken. De hoeveelheid voedselverspilling kan met wel de helft worden verminderd. Groenten en fruit worden verkocht in dozen die goed zichtbaar zijn in Kesko-winkels, zodat klanten ze snel kunnen ontdekken.

Voor meer informatie:
Fresh Food Leader
Tel.: (+39) 349 7404 885
info@freshfoodleader.com
www.freshfoodleader.com

Publicatiedatum: