Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
alternatief voor Clementines en Novas

Uitbreiding Leanri op wereldwijde markt goed ontvangen

Citrogold, een speler in de sector voor intellectueel eigendom en rassenbeheer van citrus, kondigt de succesvolle uitbreiding van het ras Leanri naar de wereldwijde markt tijdens het exportseizoen 2023 aan.Met zijn onderscheidende kenmerken is het ras Leanri een belangrijke nieuwkomer in het tussenseizoen geworden en biedt het een alternatief voor gevestigde rassen zoals Clementines en Novas.

In een belangrijke stap naar een bredere markttoegang hebben 16 exporteurs een licentie gekregen om tijdens het exportseizoen van 2023 ladingen van Leanri-rassen te verhandelen. Citrogold legde de nadruk op het garanderen van de juiste grootte en kwaliteit van het fruit door exporteurs te verplichten marketingplannen in te dienen, met name voor opkomende markten zoals China, de VS en voor fruit met grote afmetingen dat voor de EU bestemd is.

Deze strategische maatregel was bedoeld om het ras Leanri te beschermen tijdens het eerste jaar van export via diverse kanalen. Door de diversificatie van gelicentieerde exporteurs werd niet alleen een breder wereldwijd bereik voor Leanri mogelijk, maar ontstond ook een gezonde concurrentieomgeving. Deze benadering plaatst het ras in een positie om meer erkenning en aanwezigheid op de markt te krijgen en biedt consumenten een unieke keuze voor hoogwaardig citrus.

Het exportseizoen van 2023 bereikte een piek, een week eerder dan in voorgaande jaren, met een gelijkmatige verdeling van de export over diverse doelmarkten. Het Midden-Oosten stak eruit als de meest populaire markt, op de voet gevolgd door Europa, wat de wereldwijde aantrekkingskracht van het ras Leanri weerspiegelt.

Sinds de introductie in 2020, met een initiële export van 657.407 kartons, heeft Leanri opmerkelijke wereldwijde vraaggroei laten zien. In 2021 steeg de export tot 1.617.297 kartons, wat een aanzienlijke toename van de marktinteresse weerspiegelt. Het momentum zette zich voort in 2022, met een indrukwekkende export van 2.020.642 kartons, wat de groeiende populariteit van het ras benadrukt. Vooruitkijkend naar 2023 tonen de schattingen een aanzienlijke uitbreiding, met een geplande export van 3.078.912 kartons.

"Deze ramingen wijzen niet alleen op het aanhoudende succes van het Leanri-ras, maar ook op het vertrouwen in de voortdurende marktpenetratie en aantrekkingskracht voor de consument. We verwachten dat de export van Leanri naar de VS in de toekomst zal toenemen naarmate er meer aanplantingen in de Westkaap in productie komen. Klanten in de VS raken steeds meer gewend aan dit ras, dat perfect past in een vroegere periode voordat de late mandarijnen in de schappen liggen. Afrika en de eilanden in de Indische Oceaan zijn doelmarkten met het potentieel om grotere hoeveelheden fruit van grotere afmetingen te exporteren. China heeft het potentieel om zijn marktaandeel wereldwijd te vergroten, maar stelt strenge kwaliteitseisen. Het ras Leanri is nog nieuw op de markt en zal zich in de toekomst ontwikkelen en concurrerend worden," zegt Mdumiseni Khumalo van Citrogold.

Voor meer informatie:
Mdumiseni Khumalo
Citrogold
tms@citrogold.co.za
www.citrogold.co.za

Publicatiedatum: