"We realiseren ons dat we bladgroenten telen, maar we willen ons assortiment verbeteren door meer fruit en groenten toe te voegen. Als vertical farm hebben we een bepaalde merkpositie en onderhandelingsmacht in de supermarkten. We nodigen andere teeltbedrijven uit om deel uit te maken van ons merk die niet noodzakelijkerwijs op dezelfde manier telen als wij, of co-branding met ons als we hun producten in de winkel promoten," verklaart Jesper Hansen, CCO van YesHealth Group.
Als deelnemer aan een panel van de Asia-Pacific Agri-Food Innovation Summit deelden Jesper en vier andere panelleden hun gedachten over het navigeren door een concurrerende markt als CEA-telers. "Met een dergelijke aanpak kunnen we onze SKU's (Store Keeping Units) vergroten en slechts ongeveer 50% ervan op ons bedrijf telen. Deze aanpak maakt het mogelijk om tuinbouwproducten winstgevend op de markt te brengen door gebruik te maken van een bedrijfsmodel ten gunste van kleinere telers."
Jesper Hansen
Vaste prijzen cruciaal
Al sinds de oprichting heeft Common Farms vaste prijzen vastgesteld voor zijn producten, waardoor het bedrijf zich positioneert als het kwaliteitsproduct in de schappen en klanten precies kan geven wat ze willen. Jessica Naomi Fong, oprichter en CEO: "Als je eenmaal begint met het verlagen van prijzen, is het onmogelijk om klanten weer de oorspronkelijke prijs te laten betalen. Gezien onze D2C (Direct to Consumer), voldoen we aan specifieke consumentenwensen, wat misschien niche klinkt, maar er is een grote markt voor ons en daarom richten we ons op de behoeften van de klant, vooral in zo'n concurrerende omgeving."
Dave Chen, CEO van Equilibrium Capital, concludeert dat CEA op weg is om menselijk gedrag te veranderen, maar dat telers in gedachten moeten houden dat menselijk gedrag, in tegenstelling tot technologie, niet snel verandert. "Soms denken we dat we het over een krop sla hebben. Uiteindelijk gaat het om het selecteren van menselijk gedrag en geselecteerde targeting, maar consumenten doen dat ook."
Jessica Naomi Fong
Segmenteren in de groenteafdeling
Jesper is het daarmee eens en zegt dat Azië in het algemeen een goedkope omgeving is voor groenten en bladgroenten. "Hoewel YesHealth Group zijn goedkope technologie zou kunnen gebruiken om op prijs te concurreren, maken we ons geen zorgen over het verlagen van productprijzen. In plaats daarvan verhogen we ze."
Waarom? De agtech wil de manier waarop consumenten denken over het segment bladgroenten als een commodity in de supermarkt verstoren. Aangezien bladgroenten worden verkocht op basis van prijs en gewicht, is het een 'no profit' voor alle betrokkenen bij die transactie, inclusief retailers. In vergelijking met producten zoals cosmetica, bijvoorbeeld, zal de consument gemakkelijk het goedkoopste product herkennen in vergelijking met de beste cosmetica qua prijsstelling.
"We willen dat hetzelfde gebeurt voor groenten en fruit, omdat ze een belangrijke rol spelen in onze gezondheid. Door deze markt uit te breiden, kunnen we producten leveren die niet alleen beschikbaar zijn voor een select aantal mensen. We zijn hier mee bezig voor de komende 50-100 jaar om te veranderen hoe wij als samenleving over voedsel denken," concludeert hij.
Wat zijn de pijnpunten?
Jay Desan, medeoprichter van Boomgrow: "De pijnpunten in Zuidoost-Azië zijn importkosten, bedorven producten zodra ze bij de klant zijn en fluctuerende prijzen. Daar kunnen we op inspelen door langetermijncontracten af te sluiten met vaste prijzen." Volgens Jay zijn gecertificeerde, gewasbeschermingsmiddelenvrije en lokale producten de belangrijkste motivaties voor consumenten om voor het merk Boomgrow te kiezen.
Covid dreef Boomgrow om de stap naar retail te zetten, maar dat is niet zo eenvoudig, aldus Jay, aangezien klanten geen merkentrouw hebben als het gaat om verse producten. "In tegenstelling tot chocolade bijvoorbeeld, ga je niet naar een supermarkt en krijg je merk X voor je groenten en fruit. Wij dringen dieper door in het hart van de consument door merkvertrouwen te creëren via traceerbaarheid, consistentie en transparantie van het product."
Voor meer informatie:
Henry Tonkin, Event organizer
Asia-Pacific Agri-Food Innovation Summit
henry.tonkin@rethinkevents.com
www.agrifoodinnovation.com
Equilibrium
David Chen, CEO
+1 971-352-8430
info@eq-cap.com
eq-cap.com
BoomGrow Farms
Jay Desan, co-founder
jay@boomgrowfarms.com
www.boomgrowfarms.com
YesHealth Group
Jesper Hansen, CCO
www.yeshealthgroup.com
Common Farms
Jessica Naomi Fong
hello@commonfarms.com
www.commonfarms.com
Roc Partners
+61 2 9099 1900
Level 4, 11 Young Street
Sydney NSW 2000
www.rocp.com