Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FreshQ richt zich op Europees AGF-transport

"Transportbedrijven zouden digitalisering moeten doorvoeren"

De transportsector heeft de afgelopen jaren een paar klappen gekregen. Volgens Jakub Ostrowski, CEO van de Poolse logistieke dienstverlener FreshQ, heeft hun ervaring hen in de huidige markt sterker gemaakt. "FreshQ Transport is een privébedrijf, gerund door 3 mede-eigenaren. Onze reis in de Benelux begon meer dan 15 jaar geleden, toen we aan de slag gingen bij een Pools transportbedrijf, dat het transport van bananen van Antwerpen naar Polen verzorgde. Gedurende deze periode hebben we veel ervaring opgedaan in het transport van groenten en fruit en leerden we ook de specifieke aspecten van het werk in het koeltransport kennen. Toen we FreshQ Transport oprichtten hebben we onze specialisatie natuurlijk voortgezet. We hadden ons eigen unieke idee over hoe we onze specialistische kennis konden gebruiken om een bedrijf te creëren dat aan de eisen van de markt voldoet en tegelijkertijd opereert in een stijl die ons van de concurrentie onderscheidt."

Dat FreshQ vooral actief is in de Benelux mag geen verrassing zijn, legt Ostrowski uit, want belangrijke factoren maken deze regio interessant. "Nederland en België hebben de twee grootste havens van Europa, waarlangs enorme hoeveelheden overzees fruit worden vervoerd, en Nederlandse bedrijven behoren tot de top in de AGF-export van Europa. We zagen hierin een groot potentieel. Na verloop van tijd hebben we onze diensten uitgebreid naar Nederlandse en Belgische groentetelers."

Zoals in veel sectoren het geval was, veranderde de pandemie het hele logistieke landschap, aldus Ostrowski. "Tijdens mijn meer dan 15-jarige carrière in het koeltransport was Covid de meest ongekende periode die ik ooit heb meegemaakt. Dit resulteerde ongetwijfeld in kleinere hoeveelheden vervoerde producten, veel hogere kwaliteits- en hygiëne-eisen bij ontvangers in de retail, verbeterde procedures voor productveiligheid en hogere eisen voor logistieke operatoren, vooral in de voedingssector. Hogere kosten voor zeevervoer, lagere beschikbaarheid van containers, meer onvoorspelbaarheid van leveringen aan havens, dit alles betekende dat het wegtransport flexibeler en betrouwbaarder moest worden om een concurrentievoordeel te behalen in dit korte deel van de hele toeleveringsketen. Zeevracht had zeker een grote invloed op de productprijzen, met prijzen die letterlijk explodeerden."

"De implementatie van alle procedures voor productveiligheid heeft ertoe geleid dat de markt zich meer bewust is geworden van de dagelijkse risico's met betrekking tot voedseltransport. We zijn ons vanaf het begin zeer bewust geweest van de eisen die het transport van voedingsmiddelen aan ons stelt. We zijn vanaf onze start IFS-gecertificeerd en hebben ervoor gezorgd dat onze procedures op het hoogste veiligheidsniveau zijn. Dankzij Covid bereikte dit bewustzijn een veel grotere groep wegvervoerders, die gedwongen werden om hun eigen, op zijn minst basisveiligheidsprocedures te implementeren."

Volgens Ostrowski ligt de grootste focus voor innovaties voor transport momenteel op het milieu en het terugdringen van de uitstoot van uitlaatgassen. "Ik geloof dat deze factoren cruciaal zullen zijn in de verdere ontwikkeling van de transportsector, niet alleen in de AGF-sector. Vanuit ons gezichtspunt worden de werksystemen van individuele bedrijven echter steeds innovatiever. We zien dat onze klanten zich veel concentreren op 'tracking', op het controleren van hun producten in elke fase van de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat er geen fouten worden gemaakt en dat de kwaliteit van het product behouden blijft. De eisen op dit gebied betekenen dat transportbedrijven moeten overgaan tot digitalisering en hun IT-systemen moeten ontwikkelen, die moeten worden gecentraliseerd met vele andere systemen die in het bedrijf actief zijn, van GPS of controle van de temperatuur op de trailer en de omstandigheden in het distributiecentrum, tot elektronische documenten."

De hogere kosten van het zakendoen zijn een grote uitdaging voor elke sector en dat geldt zeker voor de transportsector, zegt Ostrowski. "Ik denk dat de belangrijkste uitdagingen voor transportbedrijven op dit moment, niet alleen in het vervoer op de lijn Benelux-Polen maar in heel Europa, de stijging van de operationele kosten van transportbedrijven, het aantal wettelijke eisen, de bescherming van hun nationale markten door individuele lidstaten en nog steeds een groot gebrek aan chauffeurs op de markt zijn. Daarnaast zijn er hoge eisen op het gebied van milieubescherming en, naar mijn mening, de technologie in het routevervoer, die deze eisen niet op innovatieve wijze bijhoudt."

Er is niet altijd een duidelijke oplossing die door een bedrijf kan worden geïmplementeerd. Zo is er bijvoorbeeld het gebrek aan chauffeurs, dat in Polen een serieus probleem aan het worden is. "We hebben geen invloed op bepaalde aspecten van de operatie, zoals brandstofprijzen, wegwerkzaamheden, lokale nationale wegentol of minimumsalariseisen in een specifieke lidstaat van de EU. Het transportbedrijf moet dit in de eerste plaats compenseren met een eigen, uitstekende werkorganisatie, waardoor de kosten zullen dalen. Daarnaast een platte organisatiestructuur, zeer gespecialiseerd personeel en maximale focus op de processen die in het bedrijf werken. Een heel ander onderwerp is het grote gebrek aan chauffeurs op de markt van Poolse transportbedrijven. In dit geval vullen buitenlanders het gat in de markt niet op. Poolse chauffeurs worden ouder, het percentage jonge chauffeurs dat met hun beroep begint is nog steeds erg klein en de Poolse regering doet niets om dit beroep in de maatschappij te promoten."

Ostrowski hoopt dat ze meer klanten kunnen bereiken, want ze zijn klaar om uit te breiden. "We zijn een solide logistieke dienstverlener gespecialiseerd in het transport van AGF dat van Nederland, Spanje, Italië, Duitsland naar Polen gaat en export van Polen naar dezelfde regio's. We verlenen allerlei logistieke diensten, zoals FTL-transport, groepagevervoer, koelopslag en speciale diensten voor groenten en fruit, zoals herverpakken, sorteren, etiketteren en in het algemeen het voorbereiden van dit soort producten voor leveringen aan supermarkten in Polen. We beschikken over 300 frigotrucks, drie gekoelde distributiecentra in Polen speciaal voor fruit en hebben een IFS Logistics-certificaat. Als zodanig zijn we klaar voor elke uitdaging van nieuwe klanten!"

Voor meer informatie:
Jakub Ostrowski
FreshQ Transport Sp. z o.o. Sp.K.
+48508944250
[email protected]
www.fresh-q.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer