Het mangoseizoen in de Zuid-Spaanse provincie Málaga is bijna afgelopen. "Er zijn alleen nog wat Keitt en Sensación mango’s over, de laatste rassen in dit teeltgebied. Het is een seizoen met een bittere nasmaak, want we hebben 75% minder mango’s geoogst dan vorig jaar", zegt Prudencio López, manager van Natural Tropic. "Maar we blijven het merk Mango de Málaga promoten in al onze lijnen, want het staat duidelijk voor alles wat wij waarderen in een mango: smaak, herkomst en kwaliteit."
"Momenteel staat het Spaanse avocadoseizoen weer voor de deur. De verwachting is dat we dit jaar 20-30% meer volume zullen hebben in Spanje vergeleken met vorig jaar, vooral omdat meerdere nieuwe teeltgebieden hun intrede doen. Avocado wordt immers niet alleen meer in de door droogte getroffen provincies Málaga of Granada geteeld, maar ook in Huelva, Cádiz of Valencia. Ook daar is er watertekort, maar de situatie is er minder ernstig. We moeten blijven inzetten op marketing op basis van herkomst en kwaliteit, want net als onze mango’s zijn ook onze avocado's uniek, niet alleen vanwege versheid en smaak, maar ook omdat we zeer efficiënt zijn in de toeleveringsketen, van teler tot consument. Daarom worden ze iets meer gewaardeerd dan die van andere origines."
Cherimoya, een andere belangrijke Spaanse tropische fruitsoort, wordt nu al ruim twee maanden geoogst en er zijn zeer goede verwachtingen wat betreft volumes en kwaliteit, toch in vergelijking met vorig jaar. In Europa is de cherimoya aan een opmars bezig in het schap, omdat het een product is dat heel rijk is aan kalium, calcium, magnesium, ijzer, zink en vitamines A, B, C. Dit jaar verwacht Natural Tropic 4 miljoen kilo af te zetten.
Teelt en verwerking van pistache
Natural Tropic heeft een pistacheproject gelanceerd in Baza, een stad in de provincie Granada. Het bedrijf uit Málaga, tot nu toe gespecialiseerd in de teelt en afzet van tropisch fruit, koos drie jaar geleden voor dit gewas, een van de gezondste noten, om zijn aanbod te diversifiëren en een groeitraject op lange termijn te garanderen. Op dit moment rusten ze een faciliteit van 1.000 m² uit met droog-, sorteer- en dopmachines. Het doel is om tijdens dit eerste seizoen ongeveer 150 ton pistachenoten, in de dop of gedopt, aan klanten in Spanje, Zwitserland, Nederland, Frankrijk, Italië en Oost-Europa te leveren. "In deze eerste fase hebben we 100 hectare aangeplant, maar de doelstelling op de middellange termijn is om het areaal te verdubbelen en overeenkomsten met telers te sluiten om de volumes aanzienlijk te vergroten."
"De gekozen pistachevariëteiten zijn Kerman, Kastel, Lost Hill en Sirora. We zullen ze op de markt brengen in verpakkingen met gecontroleerde atmosfeer (in formaten van 5, 10 en 20 kg), met heatseal plastic, maar ook in verschillende formaten voor supermarktklanten, met wie we momenteel al samenwerken."
"Het is een segment met een hoog groeipotentieel. De komende jaren willen we onze faciliteiten ook uitbreiden en roostermachines aankopen voor de pistaches. Via het bestaande klantennetwerk moet de consument bereikt kunnen worden met een product van toegevoegde waarde. De investering, die zal worden gedaan in 2024/25, zou meer dan € 1 miljoen kunnen bedragen."
"Na de lancering verwachten we dat deze afdeling € 10 miljoen zal bijdragen aan onze omzet in 2025 en tot € 20 miljoen in de komende jaren." In 2021 behaalde het bedrijf een omzet van € 44 miljoen uit de afzet van tropisch fruit, voornamelijk avocado (ongeveer 15.000 ton), mango en cherimoya.
Voor meer informatie:
Natural Tropic
C/ Juan Gris, P. I. La Pañoleta
2029700 Vélez-Málaga (Málaga) - Spanje
Tel: +34 952 50 27 09
https://naturaltropic.es