Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo zet in op meer plantaardig met aangescherpte ambitie

Jumbo Supermarkten zet een extra stap op weg naar een meer plantaardig eetpatroon. Het bedrijf wil uiterlijk in 2030 dat 60% van de eiwitten die ze verkopen plantaardig is, en dat maximaal 40% afkomstig is van dierlijke eiwitten. Met deze ambitie onderstreept Jumbo het belang van een gevarieerder eetpatroon om de impact op het klimaat verder te verminderen, zo meldt de supermarktketen.

"Al langere tijd stimuleert Jumbo een meer plantaardig eetpatroon. Daarbij ligt de nadruk op uitbreiding van het assortiment van vegetarische en plantaardige producten. Zo zijn er tientallen vega(n)-innovaties geïntroduceerd in 2023. Ook in 2024 zal het bedrijf het assortiment verder uitbreiden met plantaardige innovaties.

Tegelijkertijd vraagt de breedte en complexiteit van het klimaatvraagstuk om een volgende stap", aldus Jumbo. De aanscherping van de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon sluit aan op de eerdere aangekondigde klimaatdoelstellingen: de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering (de zgn. scope 1 en 2) is uiterlijk in 2030 85% minder dan in 2022. De CO2-uitstoot in de toeleveringsketens (scope 3) moet dan met 50% zijn teruggebracht.

Betere balans
Ton van Veen, CEO van Jumbo: "Een betere balans op ons bord zorgt voor een minder grote CO2-uitstoot. Daarin willen we onze verantwoordelijkheid nemen en zullen we keuzes moeten maken. Daarom hebben we ambitieuze klimaatdoelstellingen neergezet, om zo onze footprint terug te brengen, ook in onze productieketens. Dat doen we enerzijds door de verdere verduurzaming van onze versproducten, door intensieve samenwerking en innovaties met boeren en leveranciers binnen onze ketens. Anderzijds willen we plantaardig eten verder normaliseren. Dat is een grote opgave en vraagt om een aanscherping van ons beleid om de verkoop van vegetarische en plantaardige producten verder te laten groeien."

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: