Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo, Arla Foods, Eko Holland en Bionext stimuleren samen biologische keuze

Nudge vergroot zichtbaarheid bio-producten Jumbo

Door de inzet van nudges afgelopen zomer zijn biologische producten op Jumbo.com extra onder de aandacht gebracht, als onderdeel van de campagne 'de mooiste boodschap is bio'. Naast extra zichtbaarheid door banners en inspiratielijstjes, zijn klanten gestimuleerd om vaker biologische producten te kiezen door middel van cross sells; klanten die een pak biologische melk toevoegen aan hun winkelmandje, zien automatisch suggesties voor andere biologische producten, zoals muesli en fruit. Jumbo heeft na de succesvolle pilot besloten om deze nudges blijvend in te zetten.

Online nudges. Onderaan de pagina verwijst Jumbo naar diverse andere bio-producten.

Supermarktketen Jumbo, zuivelcoöperatie Arla Foods, Coöperatie Eko Holland en ketenorganisatie Bionext werken middels nudges samen om biologische producten meer zichtbaarheid te geven en een duurzame keuze te stimuleren. Afgelopen zomer vond er gedurende acht weken online een pilot plaats, om te onderzoeken hoe online klanten van Jumbo vaker voor biologisch kiezen, om op die manier het aandeel biologisch zuivel te vergroten. Een instapproduct als zuivel blijkt een goede manier om de consumenten ook andere biologische producten te laten proberen.

"We zien dat de inzet van cross sells en het tonen van een inspiratielijstje bij zoekgedrag naar zuivel, groente, fruit en eieren ervoor zorgen dat er meer biologische producten worden gekocht. Om die reden laten we die nog een tijdje staan", aldus Severine Hennissen, Lead Shopmanager E-commerce bij Jumbo Supermarkten. "Hoewel de inzet van nudges mooie inzichten oplevert, zullen we meer moeten testen om erachter te komen hoe we consumenten kunnen helpen bij het maken van de keuze voor biologisch."

Biologisch is een duurzame keuze, omdat biologische boeren investeren in gezonde bodem, zonder kunstmest. Ze voeden de bodem met compost en mest van eigen boerderij, waardoor de weide vol groeit met kruiden, klavers en bloemen. Een gezonde bodem is beter bestand tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering, omdat het gras en andere plantensoorten een groot wortelnet kunnen ontwikkelen. Op deze manier draagt ​​de biologische boer bij aan de veerkracht van het ecosysteem.

De online nudges zijn onderdeel van de driejarige Europese consumentencampagne 'De mooiste boodschap is bio', geïnitieerd door ketenorganisatie Bionext en heeft als doel om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Door de inzet van nudges in de winkel en online winkelomgeving, worden consumenten gestimuleerd om voor biologisch te kiezen. Er staan komend jaar meer nudges op de planning, zowel in de winkel als online. Om de nudges op alle productcategorieën mogelijk te maken, wordt vanuit de campagne doorlopend samenwerking gezocht met partijen binnen de keten.

Voor meer informatie:
Bionext
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
030 2339970
info@bionext.nl
www.bionext.nl

Publicatiedatum: