Het merk Götterfrucht, waarvan Grundhöfer GmbH in Frankfurt sinds eind 2022 de eigenaar is, stond voorheen bekend om sinaasappelen. Vanaf dit jaar worden ook clementines en andere producten onder dit label verkocht: "We breiden het merk Götterfrucht uit met kaki's, druiven en ons hele citroenassortiment. De afzet van de clementines onder het merk is bijzonder goed verlopen, mede dankzij eigenaar Peter Grundhöfer, die het merk al meer dan 20 jaar onder zijn hoede heeft en het in de regio Rijn-Main goed heeft gepromoot", zegt Joachim Dimmer van Grundhöfer GmbH.
Het merk was vroeger vooral te vinden in het Rijn-Maingebied, maar zal nu in heel Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland te vinden zijn. "Götterfrucht staat voor een kwaliteitsnorm die we dit jaar al tijdens het Italiaanse druivenseizoen konden garanderen," zegt Dimmer. "Het druivenseizoen loopt nu ten einde. We kijken terug op een zeer succesvol seizoen, want onze gestelde doelen werden gehaald en alle partijen voldeden aan de kwaliteitsnormen."
Goede start van het citrusseizoen In week 43 arriveerden de eerste clementines van het ras Oronules uit Spanje. "De maten zijn dit jaar kleiner dan normaal, wat te wijten is aan de droge zomer en de beperkte watertoevoer in de getroffen Spaanse gebieden", legt Dimmer uit.
"Dit seizoen verwachten we meer fruit van kaliber 3 en 4 en minder van kaliber 1 en 2. De kwaliteit is echter uitstekend. Consumenten waren in het begin nog wat voorzichtig. Zodra de temperaturen weer zijn gezakt, zou het seizoen zoals elk jaar goed moeten verlopen." Deze week heeft het bedrijf uit Frankfurt 10-15 ton citrus geladen. "Maar de volumes zullen van week tot week flink toenemen. We krijgen de producten aan het begin van het seizoen uit Valencia, hoewel we ook product uit zuidelijker regio's zullen ontvangen. De citroenen van het merk Götterfrucht komen momenteel uit de regio Murcia."
Het biologische aandeel bij Grundhöfer ligt rond de 10-20%. "In Duitsland, Spanje en Italië verkrijgen we de biologische producten via contractteelt. We bieden alleen producten van samenwerkings-verbanden aan om de arealen en vooral de aanvoer te kunnen garanderen", zegt Dimmer. Gezien de hoge eisen en criteria merkt Dimmer op dat steeds meer marktdeelnemers zich concentreren op de afzet van ofwel conventionele producten of biologische producten.
Enorme kosten- en prijsstijgingen verwacht vanaf 1 december
Het prijsniveau voor citroenen en clementines zal op het niveau van vorig jaar liggen, voor sinaasappels zal de prijs € 0,10 - € 0,20/kg hoger liggen. "Zodra de extra CO₂-component in de tolheffing voor vrachtwagens per 1 december in Duitsland wordt ingevoerd, zullen de tolkosten met 75 tot 80% stijgen," zegt Dimmer. "Dit zal zeker invloed hebben op de prijzen, maar niemand zal er last van hebben, in ieder geval niet tot begin december. De transporteurs moeten er echter nu al rekening mee houden. Dit is een probleem waar velen zich nog niet bewust van zijn. Maar de verontwaardiging zal zeker komen."
Verder merkt hij dat klanten nu veel gerichter, maar ook bewuster inkopen. "Over het algemeen zijn het niet langer de grote volumes die gekocht worden. Vooral jongere consumenten letten meer op kwaliteit. Een zekere prijsgevoeligheid is nog steeds voelbaar, hoewel vooral zaken als duurzaamheid, verpakking en transparantie een grotere rol spelen - wat een of twee retailers dwingt om hun manier van werken te veranderen."
Voor meer informatie:Joachim Dimmer
Grundhöfer GmbH
Johann-Georg-Fahr-Anlage 1
D-60437 Frankfurt, Duitsland
Tel: +49 (0)69 4050080
j.dimmer@grundhoefer-frankfurt.de
http://grundhoefer-frankfurt.de