De World Avocado Organization (WAO) blijft avocado's promoten in diverse Europese landen en dan vooral in Frankrijk. Dit jaar is de WAO samenwerkingsverbanden aangegaan met 30 verschillende retailers in 12 verschillende Europese landen, waaronder de eigenaren van ketens als Carrefour en Tesco. Hierdoor is een netwerk ontstaan van meer dan 35.000 supermarkten en heeft de organisatie de aanwezigheid in Europa sinds 2021 kunnen verdrievoudigen.
In Frankrijk nemen de consumptieaantallen elk jaar toe. Omdat deze echter wel nog altijd kleiner zijn dan die van de buurlanden van Frankrijk, heeft de WAO besloten om het bewustzijn onder Franse consumenten te vergroten door in-store-evenementen en proeverijen te organiseren, video's te maken en andere visuele hulpmiddelen in te zetten.
Franse markt wordt groter, maar heeft ook nog veel groeipotentie
Volgens de WAO is Frankrijk de grootste avocado-importeur en de oudste avocadomarkt van Europa. De Franse markt wordt groter, maar heeft tegelijkertijd nog veel groeipotentie. Hoewel de Fransen dol zijn op avocado's, is Frankrijk bovendien niet de marktleider (2,2 kg avocado's per inwoner per jaar, vergeleken met 3 kg in Denemarken en 2,5 in Spanje / Bron: CIRAD). De lagere consumptieaantallen kunnen worden verklaard door een gebrek aan kennis over avocado's. "Avocado's worden in Frankrijk nog steeds op een zeer traditionele manier gegeten. Weinig mensen zijn zich bewust van het feit dat avocado's, behalve op de traditionele manier, op nog veel meer op manieren kunnen worden verwerkt of bereid en gegeten. Avocado's zijn niet alleen rauw of gekookt, gepureerd of gesneden, maar ook verwerkt in een zoet of hartig gerecht heel smakelijk."
WAO versterkt aanwezigheid in Frankrijk met 2.800 winkels
Om avocado's te kunnen promoten, richt de WAO zich op de voedingswaarden en de bereidings- en consumptiewijzen ervan. "Meer nadruk leggen op de gezondheidsvoordelen en de vele manieren waarop avocado's te bereiden en te eten zijn, zullen de marktgroei blijven stimuleren." Gezien de populariteit van dit superfood, heeft de WAO besloten om de promotie van avocado's in Europa nog meer te ondersteunen door partnerschappen aan te gaan met 30 verschillende leveranciers in 12 verschillende Europese landen. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de aanwezigheid in Europa sinds 2021 is verdrievoudigd en er een netwerk van meer dan 35.000 winkels is ontstaan. In Frankrijk maken op dit moment 2.800 winkels deel uit van dit netwerk. Enkele daarvan zijn Carrefour, Leclerc, Cora en Colruyt. Dankzij deze promotiecampagne zou de consumptie per hoofd van de bevolking in Frankrijk die van Scandinavië weleens kunnen inhalen of zelfs overtreffen.
In het kader van de promotiecampagne organiseert de WAO verschillende evenementen als proeverijen in winkels, maakt deze video's, zet deze visuele hulpmiddelen in en ontwikkelt deze originele recepten. Daarnaast worden consumenten online aangemoedigd om bij het bereiden en eten van avocado's te variëren en gebruik te maken van inspirerende receptideeën.
"Het is natuurlijk geen toeval dat de grootste consumptiepieken sinds 2017 altijd zijn samengevallen met de lancering van de WAO-promotiecampagnes. Elk jaar laten we onze campagnes gelijklopen met de start van de zomer en het begin van het avocadoseizoen op het zuidelijk halfrond, met een goede aanvoer van fruit uit Peru en Zuid-Afrika. Avocado's zijn heel geschikt voor promotieacties in de winkel, die uitstekende resultaten hebben opgeleverd in Frankrijk en de rest van Europa. We zijn blij met de groei in Frankrijk en vertrouwen erop dat Europa's oudste avocadomarkt met behulp van de WAO-promotiecampagnes zal blijven groeien."
Voor meer informatie:
World Avocado Organization (WAO)
info@worldavocadoorganisation.com
avocadofruitoflife.com