Het areaal consumptieaardappelen in Spanje is het voorbije seizoen in alle teeltregio's verder afgenomen, wat er samen met de weersinvloeden toe heeft geleid dat het aanbod gedurende een groot deel van het seizoen schaars was. Als gevolg hiervan lieten de prijzen een opwaartse trend zien. En aangezien de afzet van consumptieaardappelen daalt ten voordele van de industrieaardappelen, is er volgens Juan Manuel Coello, COO bij Patatas Meléndez, een strategie nodig om deze trend te keren.
"De gegevens bevestigen dat het areaal de afgelopen jaren de neiging heeft te krimpen, vooral dat van consumptieaardappelen. Het areaal van industrieaardappelen groeit daarentegen sterk", zegt Juan Manuel. "Telers worden geconfronteerd met steeds hogere kwaliteitseisen, grotere beperkingen in de watervoorziening, weinig generatiewisseling en alternatieve gewassen die winstgevender zijn. Daarom komt de teelt steeds meer in handen van specialisten en de sector heeft zich de afgelopen jaren dan ook behoorlijk geprofessionaliseerd."
"De opmerkelijke toename van de vraag naar verwerkte aardappelen, of ze nu bevroren zijn of in kant-en-klare gerechten, impliceert dat we als sector inspanningen moeten leveren om de verse aardappel in het schap te differentiëren. Dat kan met producten met toegevoegde waarde, met niches die in nieuwe behoeften voorzien. We moeten de consumptie vergemakkelijken met formaten zoals magnetronaardappelen en we moeten de culinaire voordelen van verse aardappelen beter in de verf zetten."
De komende jaren zal de groei exportgericht zijn
Met een omzet van € 110 miljoen in 2022 en een jaarlijkse opbrengst tussen de 180.000 en 200.000 ton, is het bedrijf uit Valladolid van plan de komende jaren verder te groeien in volumes, met de focus op export en op producten met toegevoegde waarde voor de versmarkt.
"Momenteel hebben we onze zinnen gezet op de export. We willen verder expanderen in landen waar we al aanwezig zijn, zoals België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Italië, Frankrijk en Oost-Europese landen."
"In dit uitbreidingsproject zullen we twee gedifferentieerde lijnen hebben: enerzijds zullen we profiteren van de afzetvensters waarin bovengenoemde landen zelf geen productie hebben, om gesorteerd product vanop het veld in big bags te verzenden. De gaten in het aanbod worden immers steeds groter als gevolg van klimaatverandering. Waar Spanje vroeger kon inspringen in mei en juni, kan dat nu al tot eind augustus", legt hij uit.
"Aan de andere kant hebben we een lijn met een hogere waarde, met aardappelen in flowpacks en speciale formaten voor onder meer de magnetron. In Spanje kunnen we een aardappel van grote culinaire kwaliteit telen dankzij de kenmerken van ons klimaat. En dankzij het feit dat we kunnen terugvallen op infrastructuur in Frankrijk en Portugal zijn we in staat om de internationalisering op een zeer concurrerende manier en met een hoog kwaliteits- en serviceniveau door te voeren, en dat voor verschillende segmenten, verschillende rassen en specifieke culinaire toepassingen."
"De afgelopen 5 jaar is de aardappelteelt voor iedereen rendabeler geworden"
De aardappeloogst in Castilla y León, de grootste teeltregio binnen Spanje, begon eind juni en gaat nog door tot eind oktober. De gemiddelde opbrengst per hectare was hoog in het eerste deel van het seizoen en iets normaler vanaf de middellate rassen.
"Het poten is heel goed gegaan en het weer is over het algemeen goed geweest. De prijzen zijn hoog sinds het begin van het seizoen en zijn blijven stijgen tot ze in mei een historisch hoogtepunt bereikten, als gevolg van de lage opbrengst in Zuid-Spanje door regen en vorst. Met de oogst in Castilla y León nam het aanbod toe en pasten de prijzen zich aan. Het aanbodoverschot werd echter opgelost met een stevige export."
"Als de prijzen zo sterk stijgen – en dit jaar is het echt opvallend geweest – moeten alle ketenpartners zich inspannen om de stijging van de kosten onder controle te houden. Inkoopprijzen en contracten zijn geactualiseerd om de winstgevendheid voor de gehele keten te waarborgen. In vergelijking met zo’n 5 jaar geleden is de sector professioneler geworden, waardoor een betere planning mogelijk is en de speculatie op de markt grotendeels verleden tijd is. De aardappelteelt is voor iedereen winstgevender geworden", zegt Juan Manuel Coello.
Droogte is de grootste uitdaging
Droogte is nu al de grootste zorg geworden op teelttechnisch gebied, vooral in het zuiden van Spanje, waar een dubbele oogst mogelijk is, maar waar de waterdotaties geringer zijn geweest en het areaal het meest is afgenomen.
"Droogte is zonder twijfel de grootste uitdaging. Het is iets dat ons veel zorgen baart. We zoeken naar vroegere rassen die beter zijn aangepast aan deze nieuwe realiteit, met minder waterbehoefte, maar ook naar nieuwe teeltgebieden waar we meer water hebben", legt de commercieel directeur van Patatas Meléndez uit.
Het meest geautomatiseerde pakstation van Europa
Patatas Meléndez, dat zijn bedrijfsmodel handhaaft met Javier Meléndez als enige directeur, heeft in maart zijn nieuwe geautomatiseerde pakstation ingehuldigd, waarin het meer dan € 36 miljoen heeft geïnvesteerd. "We kunnen zeggen dat we op Europees niveau het meest geautomatiseerde pakstation in de sector hebben. Zoals te verwachten zijn er meer verwerkingsbedrijven die over geïntegreerde automatisering beschikken, maar ze hebben nog niet het punt bereikt waar wij zijn. Wij passen automatisering toe op het gehele proces, van begin tot eind", zegt de commercieel directeur van het bedrijf.
Een van de belangrijkste innovaties is de introductie van optische sorteerders, die aardappelen in één enkel proces classificeren op basis van grootte, vorm en kwaliteit. Maar er zijn ook het vervoer per AGV en de antropomorfe robots die de verpakkingscapaciteit vergroten. Daarnaast is er de implementatie van een intelligent magazijn met een capaciteit van bijna 1.000 kisten van 800 kilogram elk, wat een stijging betekent van ruim 700% ten opzichte van de vorige opslagcapaciteit. Ook het energieverbruik is veel efficiënter en de watercyclus is geoptimaliseerd.
"We bereiken nu al de kruissnelheid en zien dus ook al de vruchten van deze investering. Het is verbazingwekkend hoe we gegevens in realtime kunnen aflezen, waardoor het beheer in alle aspecten kan worden geoptimaliseerd. Hiermee verbeteren we de productie-efficiëntie, bereiken we meer duurzaamheid en maximaliseren we de kwaliteitsnormen, omdat we de aardappel in alle fasen van de verwerking behandelen alsof het fruit is", besluit Juan Manuel Coello.
Voor meer informatie:
Patatas Meléndez
Tel: +34 983 812 920 (Spanje)
comercial@patatasmelendez.com
patatasmelendez.com