Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Droogte in Málaga leidt tot meer groente-import uit Marokko

De droogte, hoge temperaturen en de afname van de lokale groenteteelt hebben het noodzakelijk gemaakt om de import van verse levensmiddelen vanuit Marokko naar Málaga per schip te vergroten, meldt East Fruit verwijzend naar Surinenglish.com.

De vrachtlijn die Málaga met Tanger-Med verbindt, wordt versterkt met een vrachtschip met een grotere capaciteit om aan de behoeften in de herfstperiode te voldoen. Verwacht wordt dat de aanvoer van groenten en fruit over zee in de loop van deze maand met 40% zal toenemen.

Het schip Tom Sawyer is donderdag in gebruik genomen en vervangt de Friedrich Russ, die sinds maart vorig jaar op deze recente lijn in bedrijf was. Het markeert het begin van een tweede fase van het project om de twee kusten commercieel te verbinden. De exploitatie is in handen van het in Málaga gevestigde bedrijf Marítima Peregar. Het gaat om een puur roll-on-roll-off-schip, dat maximaal 12 chauffeurs kan vervoeren, maar ook om een vracht- en passagiersschip, met een capaciteit van 125 personen aan boord.

Joaquín Pérez-Muñoz, van exploitant Marítima Peregar, zei dat het besluit om de route te versterken aansluit bij de behoefte aan een grotere capaciteit voor vrachtwagens in het nieuwe groente- en fruitseizoen. "We hebben van alle agenten het bericht ontvangen dat we voor dit seizoen, dat in oktober begint, gezien de ernstige droogte, meer import van groenten en fruit nodig zullen hebben", aldus de zakenman.

De vraag is gesteld door de belangrijkste telers en importeurs van tuinbouwproducten uit de Axarquía, een streek die vanwege het gebrek aan lokale teelt interesse heeft getoond in het gebruik van deze lijn voor het nieuwe seizoen. Meestal verliep dit verkeer via Algeciras. Nu zal een deel van de import plaatsvinden via de Málaga-route, die rechtstreeks naar de stad Málaga en de Costa del Sol gaat, een belangrijk consumentencentrum. "Dit is mogelijk omdat de haven al regelmatige diensten heeft van maandag tot en met zondag", aldus Pérez-Muñoz.

In de eerste fase van de lijn tussen Málaga en Tanger-Med werden 28 voertuigen per dag heen in beide richtingen verscheept. "We hopen in oktober minstens 80 eenheden in rotatie te bereiken (40 per reis). Dat is een stijging van 35 tot 40%", aldus Pérez-Muñoz.

Naast de toegenomen doorvoer van levensmiddelen zullen ook de andere twee gebruikelijke producten die op deze route reizen, profiteren van de uitbreiding: textiel (met stoffenrollen naar Marokko en voltooide kledingstukken naar Málaga) en auto-onderdelen bestemd voor de Renault-fabriek in Marokko.

Voor meer informatie: east-fruit.com

Publicatiedatum: