Tholen - Om groenten en fruit hoeft geen marketinglaagje aangebracht te worden, ze verkopen zichzelf. Maar waarom lukt dat de een betere dan de ander? "Dat heeft te maken met aandacht, het spelen met kleur, natuurlijk het kopen van goede kwaliteit, maar vooral het werk graag doen", zegt Jan Prinsen oprichter van het Belgian Fresh Food Institute. De gedreven 'fruit- en groenteprofessor' deelt al ruim 10 jaar vrijblijvend zijn kennis. "Stielkennis in huis hebben is van groot belang om veel te kunnen verkopen."
Jan Prinsen
Het begon allemaal met een gebrek aan opleidingen voor de sector. In België was er nergens een mogelijkheid om fruit en groenten te studeren. "Het is kennis die je alleen maar kan doorgeven van de een naar de ander. Dat is de reden dat ik begonnen ben met mijn internetschool," zegt Prinsen doelend op zijn website www.belgianfreshfoodinstitute.be, die staat boordevol stielkennis en is een waardevolle bron voor wie meer wil leren.
Tegenwoordig maakt hij gebruik van sociale media, vooral LinkedIn en Facebook waarmee hij impulsen geeft om mensen weer enthousiast te maken voor groenten en fruit. Regelmatig zijn dat goede voorbeelden van winkels en markten waar de passie vanaf spat. Laatst zocht hij er twee op. "Als je bij Grappe des Raisins langsgaat, kun je niet voorbijlopen zonder er eens te stoppen. Ook het fruitwinkeltje in Aalst en het Fruithuis in Hoogstraten zijn plaatsen waar je zulke passie terugvindt. Mensen die het met plezier doen, verkopen ook goed," aldus Jan.
Naast het delen van inspiratie op sociale media, beantwoordt Prinsen ook praktische vragen van gebruikers. "Hoeveel clementines zitten er eigenlijk in een bak? Dat zoek ik dan uit," zegt hij. Hij ziet het als zijn missie om mensen in de branche te helpen begrijpen wat ze doen, van het kennen van verschillende appelvariëteiten tot het plannen van inkoopacties voor bedrijven, scholen en verenigingen. Jan Prinsen is verbaasd over de (internationale) aandacht die zijn berichten genereren. "Ik zie meteen hoeveel mensen ernaar kijken en reageren, soms zelfs vanuit het buitenland. Dat komt mede omdat het gratis ter beschikking staat. Er zit niets achter, ik maak geen reclame, het is pure informatie."
Het Belgian Food Institute heeft als missie om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren en met name jonge mensen te enthousiasmeren voor de sector. Prinsen benadrukt hierin de noodzaak van het vergroten van kennis. "Vroeger kende iedereen ze, maar vandaag de dag kent bijna niemand, zelfs de winkelverantwoordelijken, de variëteiten van appelsienen. Net zoals een slager verschillende kwaliteiten in zijn biefstuk moet kennen, moeten ook AGF-verantwoordelijken de verschillende kwaliteiten kennen. Wanneer je als professional je kennis verhoogt, groei je in je vak."
Het werk van het Belgian Fresh Food Institute gaat verder dan alleen kennis delen; het draait om het cultiveren van een diepe liefde voor fruit en groenten, en het inspireren van anderen om hetzelfde te doen. Het instituut heeft een sterke band opgebouwd met marktkramers, kleinhandelaren en andere professionals in de sector. Jan is vastberaden om bij te dragen aan positieve verandering. Zo maakt hij zich zorgen om het verbruik van appels in België. Die is de afgelopen tien jaar gedaald, een zorgwekkende trend volgens Prinsen. Hij ziet het als zijn taak om hier verandering in te brengen. "Misschien moeten we méér de aandacht vestigen op biologische varianten, want er zijn echt lekkere opties beschikbaar. Maar ook op de Elstar, dat is een van de lekkerste appels, maar wordt zowel in België als in Nederland steeds minder gegeten", zo besluit Jan.
Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
+32 (0)477 252372
www.belgianfreshfoodinstitute.be
[email protected]
FB Belgian Fresh Food Institute
LinkedIn Jan Prinsen