Het is essentieel dat groenten en fruit de consument in de best mogelijke staat bereiken. "Verpakkingen spelen een cruciale rol en indien correct uitgevoerd, behouden ze de versheid van groenten en fruit en verminderen ze voedselverspilling", zegt Patrick Boot, CFO en bestuurslid van NNZ North America. "De grootste uitdaging is echter het zoeken naar een evenwicht tussen de bescherming en de versheid van groenten of fruit enerzijds en de esthetische en duurzaamheidsoverwegingen anderzijds", voegt hij eraan toe. "Consumenten kopen nog steeds met hun ogen, maar willen ook een zo vers mogelijk product, het liefst in een ecologisch duurzame zak, wikkel of punnet."
Maatwerk
Om de ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar duurzame verpakkingsoplossingen, heeft NNZ een holistische ‘Re-Think’-methode ontwikkeld die tot doel heeft innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen aan te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van retailers en verpakkers van groenten en fruit. "Het is gebaseerd op vier pijlers: ‘reinvent, redesign, research and recycle’".
In de fase van het opnieuw uitvinden worden conventionele oplossingen uitgedaagd. "Ons doel is om outside the box te denken, alternatieve materialen te onderzoeken of zelfs de hoeveelheid materiaal te verminderen zonder de productbescherming in gevaar te brengen", aldus Boot. Elke innovatie ondergaat rigoureuze prototyping en markttesten om er zeker van te zijn dat ze voldoet aan de normen van de klant. "Uiteindelijk willen we de versheid van groenten en fruit vergroten en voedselverspilling frontaal aanpakken."
De tweede pijler, herontwerpen, richt zich op het verbeteren van het gebruiksgemak en automatisering van verpakkingen. "We bekijken hoe de verpakking efficiënter kan gebeuren in het pakstation, onder meer via automatiseringsoplossingen." Net als bij de voorgaande fase zijn prototypes essentieel en markttesten zorgen ervoor dat opnieuw ontworpen oplossingen weerklank vinden bij het klantenbestand.
Op het vlak van onderzoek anticipeert NNZ op toekomstige markttrends. "We zijn proactief op zoek naar de nieuwste belangrijke ontwikkeling op het gebied van verpakkingen", aldus Boot. Er worden inzichten verzameld bij aangesloten bedrijven en er worden ‘innovatiecafés’ georganiseerd. "Dit is waar ons team, samen met de beste designexperts, brainstormt over nieuwe ideeën." De beste concepten worden omgezet in prototypes die aan de klanten van NNZ worden gepresenteerd.
Tegenwoordig kan over recycling niet meer onderhandeld worden, wat tot uiting komt in de vierde pijler. "Het is de ruggengraat van een succesvolle circulaire economie en bij NNZ zorgen we ervoor dat onze producten voldoen aan vier belangrijke voorwaarden waardoor ze echt recyclebaar zijn." Deze omvatten, maar zijn niet beperkt tot, het gebruik van materialen die worden ingezameld voor recycling en marktwaarde hebben. Ook moet het eindproduct kan worden hergebruikt. "Wij geloven dat een duurzame toekomst voor verpakkingen in recycling ligt."
Voorbeelden
Onderstaande verpakking is het resultaat van het in acht nemen van de vier pijlers. "Bovendien specificeert de consumentenrichtlijn dat de verpakking de versheid moet behouden en de houdbaarheid van het product moet verlengen", aldus Boot. "Duurzaamheid staat voorop, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van minimale en recyclebare items." Waar mogelijk wordt het verpakkingsproces geautomatiseerd, zodat het aansluit bij de bestaande verpakkingsmachines.
Carry-Charta
Een ander voorbeeld is de Carry-Charta, het resultaat van een samenwerking met een producent van verpakkingsmachines. Het komt tegemoet aan de vraag naar alternatieve verpakkingsoplossingen, waarbij de nadruk ligt op het verminderen van het plasticgebruik en het gebruiken van het hoogst mogelijke percentage gerecycled materiaal. Deze unieke verpakking is composteerbaar en is gemaakt van gecoat papier en gerecycled katoengaas, waardoor de impact op het milieu tot een minimum wordt beperkt zodra deze wordt weggegooid. "De Carry-Charta is ontworpen om een uitstekende zichtbaarheid van de inhoud te bieden, omdat consumenten de producten die ze kopen liever bekijken."
Carry-Charta
Toekomst van verpakkingen
Wat brengt de toekomst? "Aangezien groenten en fruit een essentieel onderdeel blijven van onze voeding, blijft de verpakking ervan nood hebben aan innovaties. In die zin moedig ik retailers en verpakkers aan om altijd open te staan voor verandering en innovatie", aldus Boot. "De verpakkingswereld is dynamisch, en voorop blijven lopen vergt de bereidheid om zich aan te passen. Met onze Re-Think-methodologie maken we de weg vrij voor een toekomst waarin verpakkingen voldoen aan de behoeften van zowel de planeet als de consument. We kijken ernaar uit om die partner te blijven die innovatie, efficiëntie en duurzaamheid op tafel brengt."
Voor meer informatie:
Patrick Boot
NNZ, Inc.
Tel: +1 770 921 9210 (VS)
[email protected]
www.nnzusa.com