Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jardins du Midi:

Planet-Score voor groenten en fruit biedt Fransen meer duidelijkheid

Op de afgelopen editie van Fruit Attraction in Madrid heeft Franse uienspecialist Jardins du Midi een aantal nieuwe Planet-Score gelabelde producten gepresenteerd.

Het Jardins du Midi-team op Fruit Attraction

Gebaseerd op hetzelfde beoordelingssysteem als dat van de Nutri-Score, die de voedingskwaliteit van een product beoordeelt, geeft de Planet-Score, geïntroduceerd door het Franse Institut technique de l'agriculture biologique (ITAB), meer informatie over een paar milieucriteria.

Hoewel de Planet-Score binnen de Franse AGF-sector nog niet op grote schaal wordt toegepast, wordt deze al wel gebruikt door meerdere winkelketens in Frankrijk. Enkele daarvan zijn 'Biocoop', 'Naturalia' en 'La Vie Claire'.

De Planet-score geeft een milieuscore weer op een schaal van vijf kleuren, van groen tot rood, en vijf letters, van A tot E (waarbij A en groen de beste scores zijn) en geeft aan in hoeverre er bij het telen en vervoeren van het product rekening is gehouden met het milieu (de gevolgen voor het klimaat, de biodiversiteit en van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen).

Logische volgende stap
Voor Jardins du Midi, dat al bijna 8 jaar bezig is om producten milieuvriendelijker te maken, met name door lid te worden van het Collectif Nouveaux Champs, was het ervoor kiezen om met de Planet-Score te gaan werken een logische volgende stap. "Dankzij de richting die we de afgelopen jaren zijn ingeslagen, past het hanteren van de Planet-Score heel goed bij ons en komen we er ook voor in aanmerking," legt Managing Director bij Jardins du Midi Philippe Quaranta uit.

Wat die labelling voor consumenten oplevert? "Duidelijkheid! De Planet-score is een score die nog in opkomst is, maar we denken dat deze gemakkelijk te begrijpen is en kan inspelen op de bezorgdheid die er onder consumenten heerst." In een persbericht uit 2022 zei het ITAB hierover het volgende: "In een consumentenonderzoek dat uitgaat van een panel van 1000 mensen die het deel van de Franse bevolking van boven de 18 jaar vertegenwoordigen, kreeg van de vijf voorgestelde formats de Planet-score een overweldigende voorkeur van 48%, tegenover 18% voor het tweede en 8% voor het laatste format."

Voor meer informatie:
Philippe Quaranta
Jardins du Midi
contact@jardinsdumidi.com
jardinsdumidi.com

Publicatiedatum: