Voor het zevende jaar op rij kleurt Chiquita zijn Blauwe Sticker roze voor de Borstkankermaand. De nieuwe Roze Sticker, afgestemd op het internationale symbool voor bewustwording van borstkanker, de Pink Ribbon, siert wereldwijd 200 miljoen Chiquita-bananen. Met deze kleine, maar krachtige verandering wil Chiquita vrouwen inspireren om actief een verschil te maken met een gezonde levensstijl en regelmatige mammogramscreenings, zo meldt het bedrijf.
Oproep voor zelfonderzoek
Borstkanker is wereldwijd de meest gediagnosticeerde kankersoort bij vrouwen, zoals vastgesteld door de Centers for Disease Control and Prevention in 2023. Miss Chiquita brengt daarom een boodschap van steun over aan vrouwen die door borstkanker zijn getroffen door de bekende Blauwe Sticker te vervangen door de Roze Sticker.
Daarnaast speelt Miss Chiquita een centrale rol in de digitale content van de Roze Sticker-campagne van dit jaar, waarin ze in plaats van haar gebruikelijke pose, een zelfonderzoek uitvoert. Dit kleine gebaar ondersteunt de wereldwijde Pink Ribbon-beweging en is bedoeld om bij te dragen aan meer bewustzijn over preventie en vroegtijdige opsporing van borstkanker. In oktober, maar ook daarna, moedigt Chiquita vrouwen aan om kleine veranderingen te maken voor een gezondere levensstijl. Het is belangrijk om met je arts te bespreken welke tests nodig zijn en om een geschikt screeningsplan op te stellen.
Borstkankerbewustzijn en preventie
"Jaarlijks worden vrouwen en gezinnen wereldwijd getroffen door borstkanker. Chiquita is er trots op om opnieuw steun te betuigen en te helpen om bewustzijn te creëren", vertelt Tina Varjabedian, Global Communications Manager bij Chiquita. "Ons initiatief, Behind the Blue Sticker, legt de nadruk op het versterken van vrouwen; en dat maakt onze actie voor Pink Ribbon ook zo’n natuurlijke match. Via het Pink Sticker-initiatief kunnen we bijdragen aan meer aandacht voor preventie en behandeling en steunen we tegelijkertijd vrouwen die getroffen zijn door borstkanker."
Lokale acties
Chiquita wil op verschillende manieren ook lokaal haar bijdrage doen. Zo ondersteunt zij Pink Ribbon Nederland behalve met een financiële bijdrage voor onderzoek ook met bananen die zijn uitgedeeld tijdens de Pink Ribbon Dam tot Dam wandeltocht met meer dan 10,000 deelnemers. Met communicatie op de website wordt de consument verder geïnformeerd over het belang van preventief onderzoek, en wordt er doorverwezen naar de site van Pink Ribbon voor verdere informatie of actie.
Linda Sumner, woordvoerder Pink Ribbon: "Het is belangrijk voor een vrouw, om vertrouwd te raken of zijn met haar borsten. Zo weet je wat bij jou normaal is en kun je eventuele veranderingen en afwijkingen eerder opmerken. Het is prachtig dat Chiquita daar op deze manier aandacht voor vraagt."
Voor meer informa
tie:
Chiquita
www.chiquita.com