Horizontale samenwerking
Vooral voor de zelfstandige retailers is horizontale samenwerking nog altijd relevant. Zij kunnen profiteren van de schaal van een inkoopcombinatie of een franchise organisatie en toch hun zelfstandigheid behouden. De Rabobank voorziet een aantal veranderingen in horizontale samenwerking:- een beweging van inkoopcombinaties naar formulesamenwerking
- de samenwerking binnen franchise organisaties wordt strakker
- samenwerkingsvormen zullen zich meer nadrukkelijk op online retail richten
Verticale samenwerking
Veel retailers rekken de grenzen van groei op door een multiformule strategie (meerdere formules die aan de achterkant samenwerken), multiformat strategie (formule differentiëren in verschillende uitvoeringen voor verschillende locaties) of buitenlandse expansie. Al deze strategieën hebben hun sterke punten maar ook hun zwakheden. Veel ondernemers richten zich daarom op verticale samenwerking. We zien dat sommige retail sectoren minder goed ontwikkeld zijn op het gebied van verticale integratie, bijvoorbeeld door het ontbreken van een dominante speler, een te ingewikkelde supply chain en een wankel machtsevenwicht tussen producenten en retailers. Een andere groep heeft nog steeds de rol van een weinig onderscheidende collectioneur. Die rol zou volgens de Rabobank moeten veranderen in die van een moderne regisseur van de supply chain. Ook liggen er kansen in het betrekken van de klant bij de supply chain via co-creatie.Platformsamenwerking
Ook verticale samenwerking kent zijn grenzen en beperkingen, waardoor retailers een derde dimensie toevoegen aan hun samenwerkingsstrategie: platformsamenwerking. In deze vorm van samenwerking ontwikkelt iemand een platform op basis van bepaalde competenties of kennis en kunnen anderen zich hierbij aansluiten. Op dit moment is 'online' het meest bekende gebied van platformsamenwerking (Amazon, Bol.com en Wehkamp). De Rabobank denkt dat er meer terreinen zijn waarop platformsamenwerking kan plaatsvinden. Zo kunnen bijvoorbeeld winkelcentra een platform bouwen en partijen als vastgoedeigenaren en gemeenten betrekken om te kijken hoe de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum kan worden verhoogd. Logistiek is een ander terrein van platformsamenwerking.Er is nog veel te winnen
Iedere vorm van samenwerking heeft zijn eigen voordelen en de retailers moeten al deze voordelen grijpen om niet achter te blijven bij de concurrentie. Actief zijn in alle samenwerkingsdimensies vergt een andere manier van denken en andere vaardigheden.In een online enquête van de Rabobank geven retailers zichzelf een onvoldoende op alle drie de vormen van samenwerking. De scores voor 2015 tonen een forse verbeteringsambitie, maar zelfs na het realiseren daarvan zijn twee van de drie scores nog (steeds) onvoldoende. Dit betekent dat er ook na 2015 nog veel te winnen is. De belangrijkste hindernis blijkt het feit dat veel retailers de noodzaak van samenwerking nog onvoldoende zien en dat zij meer denken vanuit tegenstellingen dan vanuit gemeenschappelijke belangen. Hier is dus nog veel te winnen voor de sector.
Rabobank Cijfers & Trends Thema-update beschrijft de actuele ontwikkelingen in uiteenlopende branches en verschijnt meerdere keren per maand. De nieuwste thema-update is gewijd aan de ontwikkelingen in de retail sector. Bekijk de hele thema-update hier.