Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Libanese exporteurs proberen Europese kopers aan te trekken

De Libanese fruitexport is sinds 2021 stappen vooruit blijven zetten, ondanks een moeilijke marktconfiguratie. Telers profiteren van goede teeltomstandigheden en een kwaliteit die "duidelijk superieur is aan die van de concurrentie", maar worden tegengehouden door hogere teeltkosten en geopolitieke beperkingen. Dit dwingt de Libanese export zich te beperken tot dichtbij gelegen markten en zich te richten op het premiumsegment. Toch sparen exporteurs als Freshco Lebanon kosten noch moeite om uit deze box te breken.

"Libanon is gezegend met uitzonderlijke teeltomstandigheden voor veel gewassen, zoals druiven en kersen, wat zich vertaalt in een betere kleur, maat, Brix en smaak", zegt Georges Jabbour, manager van Freshco Lebanon. "De gunstige natuurlijke omstandigheden worden vergezeld met aanzienlijke menselijke inspanningen en efficiënte geïntegreerde gewasbeschermingsstrategieën. De markt wordt echter vaak gedreven door prijzen, vooral in de context van inflatie."

"Prijs kan een ernstig obstakel voor de export worden, gezien het feit dat onze concurrenten in de buurlanden massaal producten telen tegen lagere kosten dan wij, vooral de energiekosten. We hebben te maken met felle concurrentie uit Egypte en Syrië voor druiven, en uit Turkije, Syrië en Iran voor kersen."

Libanese exporteurs houden al lange tijd stand naast de concurrentie op de markt, waarbij ze in de eerste plaats vertrouwen op het kwaliteitsargument en steunen op een grote diaspora die ondanks de prijzen steevast het Libanese product verkiezen. Maar nu willen Libanese exporteurs "een versnelling hoger schakelen en nieuwe markten bereiken, vooral Europa", zegt Jabbour.

Gloria Hanna, exportmanager van Freshco: "Lange tijd exporteerden we naar de Golfstaten, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit, Qatar en Oman, en in mindere mate naar het Verenigd Koninkrijk en Afrikaanse landen. We zijn onlangs begonnen met nieuwe markten te benaderen vanwege de moeilijkheden die we in de Golf tegenkomen, zoals de concurrentie uit Egypte of Turkije, waar de teeltkosten lager zijn, of de geopolitieke situatie, die ons heeft beroofd van een belangrijke markt, met name Saoedi-Arabië."

Het Saoedische importverbod voor producten uit Libanon in oktober 2021 was een grote klap voor de Libanese AGF-sector. In de kersensector bleef de export bijvoorbeeld in waarde stijgen van $ 2 miljoen in 2015 naar $ 4,5 miljoen in 2021, om vervolgens te dalen naar $ 3,9 miljoen in 2022. De export van druiven daalde van 80.000 ton naar 60.000 ton. "Vandaag begint de export zich te herstellen nadat we ons zijn gaan richten op andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk. We rekenen op de Europese markt om ten volle te kunnen profiteren van het potentieel van onze teelt. We geloven dat de kwaliteit van het Libanese fruit gewaardeerd zal worden door Europese consumenten", zegt Hanna.

Freshco begint de resultaten te zien van zijn aanpak op de Europese markt, met name in het Verenigd Koninkrijk. "Onze druivenexport is van 600 ton vorig jaar naar 700 ton dit jaar gegaan. Red Globe en Crimson vertegenwoordigen 60% van onze volumes en we exporteren ook witte pitloze en lokale rassen zoals Baytamouni. Onze druiven hebben een groot potentieel en we zijn er zeker van dat ze in Europa zullen slagen, dankzij hun uitstekende maten, Brix en kleur."

"Dit jaar hebben we 250 ton kersen geoogst. Het zijn lokale rassen die bekend zijn op de internationale markt, zoals Feraouni en Moukahal. Kersen en morellen worden al eeuwenlang geteeld in Libanon. De kwaliteit is uitstekend", voegt ze eraan toe.

"In het Libanese paviljoen in hal 1 neemt Freshco Lebanon deel aan de Fruit Attraction, waar het veel Europese importeurs hoopt te ontmoeten. Het kan het begin markeren van onze penetratie op de Europese markt", besluit de exporteur.

Voor meer informatie:
Gloria Hanna & Georges Jabbour
Freshco Lebanon
Tel: +961 70925918
sales@freshcolebanon.com
www.freshcolebanon.com