Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bramenveredelaar luistert naar wensen consument

Ondanks de grote sprongen die de afgelopen decennia zijn gemaakt in de bramenveredeling in Arkansas, is er nog steeds ruimte voor vooruitgang met behulp van genoombrede associatiestudies, consumentenpanels en een machine met een vreemde naam: een gaschromatografie-olfactometrie-massaspectrometer.

Margaret Worthington, universitair hoofddocent fruitveredeling en genetica bij het Arkansas Agricultural Experiment Station, heeft veel bramen geproefd en weet hoe een goede braam smaakt. Maar sensorische consumentenpanels zijn nauwkeuriger en objectiever dan de beoordelingen van een fruitveredelaar, aldus Worthington.

Als hoofdonderzoeker in een nieuw project van het National Institute of Food and Agriculture (NIFA), een afdeling van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA), zal ze nieuwe genomische instrumenten en nieuwe benaderingen gebruiken om de smaak van bramen te verbeteren, in het grootste publieke veredelingsprogramma voor bramen in de Verenigde Staten.

Het bramenveredelingsprogramma van het System Division of Agriculture van de University of Arkansas heeft 43 bramenrassen voor de verse markt ontwikkeld en gepatenteerd, waaronder vele die een rechtopstaande groeiwijze, doornloosheid en een verbeterd transportvermogen combineren. In het veredelingsprogramma werden ook de eerste primocane vruchtdragende bramenrassen ontwikkeld, die fruit produceren op eerstejaars stokken.

NIFA zal de komende vier jaar een subsidie van $ 650.000 voor het Agriculture and Food Research Initiative beheren. Naast meer gegevens van consumentenpanels biedt de subsidie ook financiering om onderzoeken uit te voeren die genomische varianten identificeren die statistisch geassocieerd zijn met een bepaald kenmerk, bekend als genoombrede associatiestudies.

Sensorische consumentenpanels worden beschouwd als de "gouden standaard voor het beoordelen van de smaak van fruitgewassen", zei Worthington, maar ze kosten geld en tijd.

"Dit gaat allemaal over het ontdekken van wat de voorkeur van de consument drijft", zegt Worthington. "Als we de chemiegegevens over bramen vergelijken met gegevens uit consumentenpanels, zullen we veel meer macht hebben om conclusies te trekken over wat consumenten willen en hoe bramen te veredelen."

Ze zegt dat ondanks de stijging van de bramenconsumptie de inconsistente smaak als een belemmering voor de groei van de sector wordt beschouwd. Ze voegt eraan toe dat een veelgehoorde klacht van consumenten is dat de bramen te scherp of niet zoet genoeg zijn, omdat ze te vroeg zijn geplukt of omdat ze simpelweg een ‘bedorven’ smaak hebben.

De USDA-NIFA-subsidie zal onderzoeken ondersteunen die gegevens van sensorische consumentenpanels verbinden met de verschillende vluchtige smaakstoffen die worden aangetroffen in de genotypen van de meest populaire bramen, en dat is waar de gaschromatografie-olfactometrie-massaspectrometer een rol speelt. Dit instrument kan worden gebruikt om de chemische componenten van bramensmaken te analyseren, inclusief specifieke smaak- en aromaverbindingen die ‘vluchtige stoffen’ worden genoemd.

Voor meer informatie: nifa.usda.gov

Publicatiedatum: