De interesse van de consument in sluitkool is in West-Europa toegenomen. Vooral spitskool laat mooie groeicijfers zien, zo toonde marktexpert Wilco van den Berg aan tijdens het Cabbage Symposium van Bejo in Warmenhuizen. In de EU wordt jaarlijks zo'n 3 miljard kilo sluitkool geteeld. Polen voert met zo'n 700 miljoen kilo de ranglijst aan. Nederland volgt op de 5de plaats (160 miljoen kilo in 2022). Naast afzet op de binnenlandse markt zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje voor Nederlandse kool de belangrijkste afzetlanden.
Witte kool en spitskool zijn belangrijke ingrediënten in het vers gesneden assortiment in Nederlandse supermarkten, zoals pakketten voor nasi, bami en spaghetti. Daarnaast is zuurkool in Nederland een gewild artikel. In coronatijd was er een extra grote vraag naar zuurkool, maar ook in de eerste 8 maanden van 2023 steeg de verkoop in de supermarkt met 18 procent vergeleken met 2022. Spitskool is, zowel onbewerkt als gesneden, in de Nederlandse supermarkt de meest verkochte koolsoort binnen de categorie sluitkool. Ook in Duitsland doet spitskool het goed met een verkoopgroei van 50 procent in de afgelopen 5 jaar.
Op de online encyclopedie www.veggipedia.nl is spitskool in de afgelopen 12 maanden de meest geraadpleegde groente. Op plek 3 staat overigens witte kool. Vooral wordt er gezocht naar bereidingswijzen en recepten. Kortom: kool is gewild in de keuken", zo constateerde Wilco.
Bron: Wilco van den Berg