Het jaar nadert langzaam zijn einde en dat betekent dat ook de eerste bedrijven de balans opmaken. Groothandelsmarkt Langförden-Oldenburg eG, bijvoorbeeld, kijkt terug op een uitdagend, maar desondanks succesvol jaar. "Het afgelopen jaar was tot nu toe erg positief voor ons, ook al was het soms best uitdagend: door de weersomstandigheden zijn we later aan het seizoen begonnen dan vorig jaar. Desondanks zijn we heel tevreden met het resultaat, omdat we de achterstand in de afzet hebben kunnen inhalen. We zijn er ook in geslaagd om onze omzet verder te verhogen. We willen onze collega's bij ELO hiervoor bedanken", zei Jens Wiele, voorzitter van de raad van bestuur van Erzeugergroßmarkt Langförden-Oldenburg eG.
Systematisch duurzaamheidsmanagement
"Op dit moment is de oogst van late producten zoals broccoli, ijsbergsla of spitskool in volle gang. En ook hier wordt duidelijk dat we tevreden kunnen zijn met de resultaten. Maar wat dit jaar voor ons ook heeft bevestigd, is dat onze focus op duurzaamheid precies goed is," zegt Wiele. "Het klimaat verandert en we moeten een systematisch duurzaamheidsmanagement opzetten dat rekening houdt met alle drie de aspecten van duurzaamheid: de ecologische, de economische en de sociale component. De uitdaging voor ons is om het zorgvuldige gebruik van hulpbronnen te combineren met een betrouwbare basisvoorziening van groenten en fruit. Het wordt een steeds grotere uitdaging om deze basisvoorziening in Duitsland te garanderen."
De grillen van het weer en andere bestaande uitdagingen waren dus ook voelbaar bij ELO. "Het weer is altijd een onberekenbare factor in de tuinbouw. Dit jaar was het vooral de regenachtige juli die ons het leven moeilijk maakte tijdens het oogsten en de teelt van gewassen. Zakelijk gezien stonden we vooral onder druk door het hogere minimumloon. Je kunt hier niet spreken van een onvoorziene ontwikkeling, maar het raakte ons desondanks."
Laat seizoen en stabiele afzet van zachtfruit
In de zachtfruitsector had het bedrijf een late start van het seizoen en te kampen met uitdagende weken wat het weer betreft. "Dit heeft natuurlijk invloed gehad op onze afzet, die iets onder die van vorig jaar ligt. Maar qua omzet zijn we er toch weer goed vanaf gekomen. Veel lof gaat ook uit naar onze telers, met wie we een zeer intensief contact hadden over de volumes en de kwaliteit van de producten. Daardoor konden we onze afzetmarkten nog betrouwbaarder bedienen."
Afgezien daarvan was er voor geen van de zachtfruitrassen een merkbare daling van de vraag. "Klanten zijn sowieso minder gebonden aan één type bes. Het is voor hen belangrijker dat de geleverde producten een constante kwaliteit en de beste smaak bieden. Met onze bessen kunnen we aan beide voldoen. Maar natuurlijk ontwikkelen en testen we voortdurend nieuwe variëteiten om vruchtwisseling te genereren en de kwaliteit van onze grond te behouden."
Open voor telers uit heel Duitsland
Op dit moment zijn er volgens hem geen plannen om de teeltgebieden aan te passen. "Ze blijven zoals ze zijn. Maar natuurlijk herzien we ons aanbod voortdurend en stemmen we het af op de behoeften van de consument. In principe staan we open om nieuwe telers uit Duitsland toe te laten tot onze coöperatie, zowel hier als in andere regio's in Duitsland. Dit zou het areaal natuurlijk uitbreiden."
Assortiment aangevuld met soeppakketten
Als het gaat om het toevoegen van nieuwe variaties en producten, is ELO ook gericht op de behoeften van de consument. "Samen met onze partners willen we relevante mogelijkheden en toegevoegde waarden identificeren en benutten. Daarom onderzoeken we verschillende opties om ons assortiment verder te ontwikkelen. In het huidige seizoen hebben we al soeppakketten aan ons assortiment toegevoegd en in het komende kwartaal zullen verdere plannen worden gemaakt."
Als landelijk opererend bedrijf zijn er af en toe overlappingen in het rayon van concurrenten. Nieuwe ideeën kunnen het bedrijf echter van anderen onderscheiden: "We verkopen landelijk en leveren zowel aan retailers als ook aan groothandelaren in binnen- en buitenland. We hebben ons allang met succes gevestigd en kunnen zeer tevreden zijn met onze positie in de markt. Met onze kwaliteit en veelzijdigheid, onze ervaring en altijd frisse ideeën zullen we deze weg met succes blijven bewandelen. Zo werken we momenteel aan een onderzoek om winkelinzichten te genereren voor onze retailpartners, zodat we de markt en het winkelend publiek nog beter kunnen begrijpen en bedienen."
ELO op de Fruit Attraction
De producten van het Noord-Duitse bedrijf worden niet alleen in Duitsland verkocht, maar ook geëxporteerd naar buurlanden en naar onder andere Italië, Engeland, Zweden en Noorwegen. ELO onderhoudt ook zakelijke relaties met Spanje en zal daarom aanwezig zijn op de internationale beurs Fruit Attraction. "Spanje is een belangrijk land in onze sector, dus ook voor ons. Vanuit ons oogpunt is het belangrijk om verantwoord om te gaan met de import en export van groenten en fruit. Ons standpunt is duidelijk: de afzonderlijke landen moeten prioriteit geven aan hun binnenlandse teelt en deze vervolgens op een verstandige manier aanvullen met hoogwaardige producten uit het buitenland om zo een continu aanbod en productdiversiteit te realiseren. Dit is onze maatstaf in bedrijfsplanning."
Bezoek het bedrijf op de Fruit Attraction in Madrid in Paviljoen 8 op stand 8C20 .
Voor meer informatie:
Jens Wiele
Erzeugergroßmarkt Langförden-Oldenburg eG
Mittelwand 17
D-49377 Vechta-Langförden, Duitsland
Tel. +49 4447 9620 0
https://www.elo-online.de