Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Miss Freschezza stelt Barattì meloen voor in Madrid

Eerste winter AGF beschikbaar in Apulië

"Het seizoen voor zomerproducten als courgettes, de Carosello komkommer en de Barattì meloen loopt ten einde. We zitten nu volop in de druivenafzet. Er gaat veel product de deur uit en de prijzen zijn beter dan in 2022. Behalve in de teeltgebieden die werden getroffen door de voorbije stormen, is de kwaliteit en houdbaarheid uitstekend wegens de huidige gunstige weersomstandigheden", zegt Cosimo Leggiero, verkoopmanager bij Miss Freschezza. "Verder starten we al met enkele winterproducten. Vanaf begin november zal het assortiment compleet zijn."

Leggiero maakt ook een eerste evaluatie van 2023 op. "De wintermaanden, van januari tot en met maart, waren moeilijk voor het groentesegment. Er was gewoon geen winters weer, wat een impact had op de teelt en de consumptie. In de lente en de zomer was het beter, vooral voor de nieuwe aardappelen van Apulië. Het is een van de beste seizoenen ooit geweest, zowel qua kwaliteit als qua prijzen."

Ook het aspergevoorjaar was beter dan dat van 2022. "En lokale producten als Carosello komkommers en Barratì meloenen lieten een omzetstijging optekenen. Voor die speciale meloen hebben we het merk 'Barattì-Apulian Sensation' ontworpen, dat steeds meer schapruimte inneemt in heel het land, ook in de groothandel."

Uitdagingen
"Er zijn drie punten waar de AGF-sector niet aan kan ontsnappen: klimaatverandering, stijging van de kosten van grondstoffen en een hogere loonlast", legt Leggiero uit. "Het telen van 1 kg groenten en fruit is veel duurder dan een paar jaar geleden en klimaatverandering vergroot de risico's en verandert ook de manier waarop we telen."

"Het arbeidsprobleem is misschien wel de grootste onbekende factor, want de sector zal bij gebrek aan arbeidskrachten alleen kunnen telen wat vervolgens ook geoogst kan worden. Dat zullen we de volgende jaren zeker in de gaten moeten houden."

Eerste keer op de Fruit Attraction
"Voor het eerst gaan we ook exposeren in Madrid. We verwachten klanten en leveranciers te begroeten die ons bedrijf al kennen en de nieuwsgierigheid van nieuwe klanten te wekken. De relaties met onze bestaande klanten onderhouden en verbeteren is van fundamenteel belang: planning, flexibiliteit en samenwerking helpen ons steeds beter te presteren. We staan ook open voor nieuwe klanten en nieuwe markten, vooral voor wie op zoek is naar kwaliteit in plaats van kwantiteit."

"Op de beurs zullen we ons Barattì-Apulian Sensation merk presenteren, waar we vanuit marketingoogpunt veel aandacht aan besteden. Zo maken we deel uit van het sectorproject 'Spektakel met fruit' in de Italiaanse supermarkten."

Leggiero vertelt ten slotte dat Spanje voor het bedrijf een klein deel van de omzet vertegenwoordigt. "We werken er vooral met druiven. Het doel van onze aanwezigheid op de Fruit Attraction is om de tot nu toe behaalde doelstellingen te consolideren en ons open te stellen voor nieuwe kansen. We behouden zeker onze manier van werken, dat wil zeggen stap voor stap vooruitgang boeken, met oog voor kwaliteit en service."

Miss Freschezza exposeert op de Fruit Attraction in hal 3, stand C01C. Cosimo Leggiero, Antonella Branio, Luciano Zaccaria, Gianni Liso en Riccardo Mazzone zullen er de bezoekers verwelkomen.

Foto's van het artikel geleverd door Cosimo Leggiero

Voor meer informatie:
www.missfreschezza.it
www.barattiapuliansensation.it