Tholen - Paul van den Elzen is met een areaal van 270 hectare de grootste preiteler in Nederland. "Bij ons zit de groei er goed in, maar in Nederland wordt het areaal door de jaren heen steeds kleiner en het aantal telers minder. Dat maakt het voor bedrijven om ons heen steeds lastiger om te innoveren. Ons manco is dat wij zelf vaak het wiel uitvinden, maar dat doen we dan ook graag, zowel in de productie als de verwerking en afzet", vertelt Gijs van den Oever.
De verkoper noemt de huidige marktsituatie van de prei redelijk positief. "Prijzen liggen op een redelijk niveau en in elk geval niet rond de 20-25 cent die we ook weleens gezien hebben in deze tijd van het jaar. Die prijzen zijn ook niet meer van deze tijd. Het klimaat verandert, de eisen zijn aangescherpt, de lonen zijn fors gestegen; daar moet ook de beloning naar zijn. Overigens vraag ik me altijd nog af hoe de prijsvorming tot stand komt, want die schieten vaak als pingpongballen heen en weer. De kwaliteit van de prei is dit jaar super. Het is nog steeds redelijk warm en dat zien we ook in de groei van de prei, want de kilo's blijven er aardig op. We weten natuurlijk nog niet welk winterweer we krijgen, maar zullen voor de winter zijn intrede doet op tijd weer alles afdekken."
Van den Elzen – Vegetable Innovators
De laatste jaren heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in de organisatie en herpositionering, wat heeft geleid tot een nieuw logo en nieuwe identiteit. "Vanaf nu heten wij officieel Van den Elzen – Vegetable Innovators. Vegetable Innovators, omdat we continu op zoek zijn naar nieuwe, innovatieve en slimme ontwikkelingen in de preiteelt, verwerking en afzet. Daarbij staan onder andere onderwerpen als duurzame waterhuishouding, verlaging van het chemiegebruik en efficiëntere inzet van energie centraal."
Innovatief water geven aan de preiplanten
"Wij realiseren ons, dat door het veranderen van het klimaat vanzelfsprekende dingen niet meer vanzelfsprekend zijn. Dit vergt een andere kijk en aanpak, zodat we uiteindelijk altijd een stap voor zijn. We gaan dus mee met de tijd, met onze klanten en spelen in op de vraagstukken van morgen. Een mooi voorbeeld is dat we onlangs een proef zijn gestart met het mechanisch bestrijden van onkruid in prei. Deze had een reductie van gewasbeschermingsmiddelen als gevolg, zodat we deze pilot meteen hebben doorgevoerd in de hele teelt. We kruipen met deze technieken steeds dichter aan tegen de ecologische teelt, waarbij het behoud van onze kwaliteitsnormen voorop staat."
"Verder kijken we steeds meer wat we met de hele steel kunnen doen. Door anders naar de prei te kijken kom je soms tot verrassende concepten. Ook qua afzet zien we nog de nodige groeipotentie. In Nederland kennen we inmiddels de klanten door en door, maar elders in Europa zien we nog veel groeipotentie. Niet alleen richting retail, maar ook richting horeca. Vaak blijven bij de klant zaken steeds meer onderbelicht vanwege personeels– of tijdgebrek. Ook hierin nemen wij een ondersteunende rol en denken mee over het traject na Van den Elzen", benadrukt Gijs. "We zorgen ervoor, dat de klant de beste - hele of gesneden - prei krijgt met de best mogelijke ondersteuning. En uiteraard produceren we elke dag vers, uit eigen teelt, het gehele jaar door."
Voor meer informatie:
Gijs van den Oever
Van den Elzen – Vegetable Innovators
Duifhuizerweg 21
5406 TB Uden
gijs@vdelzen-vi.nl
Nieuwe website: www.vdelzen-vi.nl