Dit jaar is teler Kai Reinheimer uit Ginsheim begonnen met het telen en verkopen van Mexicaanse snackkomkommers. "Toen ik op zoek was naar speciale producten, kwam mijn dochter Nina de snack-komkommers tegen. Ze hebben een rijpingstijd van ongeveer vijf maanden. In tegenstelling tot traditionele komkommers, die omhoog groeien, blijven de snackkomkommers als knikkers op de grond liggen en groeien ze rond. Tot nu toe hebben we slechts 28 kg geoogst, met nog ongeveer 30 kg voor de boeg."
De regenachtige augustusmaand zorgde voor geschikte teeltomstandigheden. "We hebben een grote klantenportefeuille. Met de kleine hoeveelheden die we van het product telen, is het snel uitverkocht. Of er potentieel is om het volgend jaar opnieuw te doen, valt nog te bezien. Zelfs als er meer interesse zou zijn, zouden we de snackkomkommers niet op grote schaal telen. Het is meer een nicheproduct waar onze klanten af en toe een bakje van afnemen."
© Gemüsehof Reinheimer
Moeilijke afzetsituatie voor tomaten en meloenen
"Het huidige tekort aan sommige producten vertaalt zich in een goede afzet. Maar helaas komen de prijzen niet overeen met de gemaakte kosten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de groothandel enerzijds en verschillende langetermijncontracten anderzijds," zegt Reinheimer. "Met de tomaten zijn we bijna klaar. We hebben een totaal tekort aan watermeloenen en gele meloenen, omdat het in augustus gewoon niet warm genoeg was. Bij de verse groenten hadden we ook een gat, omdat het zaaien werd uitgesteld door de regens en daardoor ook het oogsten."
Volgens Reinheimer viel er alleen al in augustus 300 mm regen. "In 2022 hadden we in totaal 420 mm neerslag in twaalf maanden. Hoewel we tenminste nog met machines konden wieden, moesten we nog veel met de hand planten. We merken ook dat de nachten warmer worden en de hoge temperaturen langer aanhouden dan voorheen. Hierdoor verandert de vruchtzetting. Gewassen die gevoelig zijn voor warmte, zoals Romanesco, zijn daardoor veel later oogstrijp."
Goede afzet van kool, koolrabi en prei
Reinheimer is positief verrast over de afzet van grove Romaine en Batavia sla. "Consumenten lijken zich weer te richten op smaakvollere slasoorten. Ondertussen is de vraag naar andere slasoorten wat afgenomen. Gezien het koele weer in augustus en omdat consumenten gedwongen waren veel thuis te koken, konden we ook verrassend goede afzet realiseren van groenten als kool, koolrabi en prei."

Het teeltbedrijf van de familie Reinheimer
Stugge weekmarkten
"Al enkele jaren streven we het doel na om onafhankelijker te worden van de groothandelsmarkten. Er is nog maar één groothandel met wie we samenwerken, maar die koopt ook het hele assortiment bij ons in. Ons credo is altijd geweest om zo dicht mogelijk bij de consument te staan. Met Knuspr hebben we een partner gevonden met wie we online zaken kunnen doen," zegt Reinheimer. Maar daarnaast verkoopt hij zijn producten ook op weekmarkten, waar hij twee stemmingen herkent: "Aan de ene kant merk je dat de weekmarkten weer wat populairder zijn, omdat vorig jaar bijna iedereen op vakantie ging. Aan de andere kant zien we op dit moment veel kleinere weekmarkten sluiten omdat de zaken minder gaan."
Het verhoogde minimumloon, inclusief de sociale lasten, brengt tot 50% extra kosten met zich mee. "Daarnaast is er ook de vraag wie er nog bereid is om in het weekend of in de winter bij een wekelijkse marktkraam te staan als er doordeweeks de mogelijkheid is om op kantoor te werken. Zelfs als een marktkraam genoeg personeel heeft, ontbreekt het vooral op kleinere wijkmarkten aan omzet om de kosten te dekken." De bevolking herontdekt de weekmarkten voor zichzelf, maar ze gaan meestal naar de centrale of traditionele locaties. "Zelfs de grotere weekmarkten hebben nu gaten die er vroeger niet waren. De investeringskosten voor een weekmarkt zijn de afgelopen jaren sterk gestegen."
De producten van de groenteteelt van de familie Reinheimer worden ook verkocht op de afdeling voor streekproducten in de supermarkten. "Zowel de retail als onze directe partners verkopen onze producten onder onze naam. Dit creëert een emotionele band met de consument, wat ook hun vertrouwen in ons versterkt. Als klant weet je gewoon wat je krijgt voor je geld."
Loyaal team
Er werken tussen de 50 en 70 medewerkers op zijn bedrijf. "Ze werken tussen de zeven en tien maanden bij ons. We zijn de Corona-periode goed doorgekomen. Zelfs na de verhoging van het minimumloon hebben we onze werknemers kunnen behouden. Vooral omdat onze werknemers altijd erg loyaal aan ons zijn geweest. We vinden het echter ook belangrijk dat ze niet in containers worden gehuisvest, maar in goede flats. We vinden het ook belangrijk dat de sociale interactie goed is en dat ze niet zomaar aan hun lot worden overgelaten. Je kunt zeker zeggen dat het hier heel familiair is."
Voor meer informatie:
Kai Reinheimer
Gemüsehof Reinheimer
Unter der Ruth 54
D-65462 Ginsheim, Duitsland
Tel: +31 (0)6144 938500
[email protected]
www.gemuesehof-reinheimer.de