Tholen - Met allebei zo'n 25 jaar ervaring in de fruit- en exotenverkoop, zijn Theo Benjert en Rob Pakvis gezamenlijk een nieuwe uitdaging gestart: Berryland. Het bedrijf wil zich - it's all in the name - in eerste instantie richten op het vermarkten van het hele pakket importzachtfruit.
Theo Benjert en Rob Pakvis met Peruaanse bessen
"Dat is onze specialiteit en daar hebben we ook ons netwerk aan zowel de telers- als de klantenkant", vertelt Rob. Hoewel de retail steeds meer direct naar de bron toe gaat, is er volgens hem zeker behoefte aan een service supplier op de markt. "Ik denk dat 80% van onze handel is voorgeprogrammeerd, maar een teler heeft ook te maken met fruit dat qua kwaliteit, ras of maatsortering niet aan de wensen van de supermarkten voldoet. Bovendien zijn er ook periodes van tekorten of overaanbod, waarin het fruit ook verkocht moet worden. Hierbij wordt een stukje service supply gemist en daar kunnen wij op inspelen."
"Wij weten waar we voor staan en we zijn een open boek voor klant en leverancier. Zo gaan we bijvoorbeeld op de beurs in Madrid ook met de klant naar de teler toe en vice versa. Zij weten wat ze aan ons hebben in goede en slechte tijden", vertelt Rob. Berryland richt zich op de volledige Europese retailmarkt. "We voorzien nu al supermarkten in Ierland, Finland, Nederland, Duitsland en Scandinavië."
Focus op zachtfruit
"We richten ons op het volledige zachtfruitpakket, bestaande uit rode en blauwe bessen, frambozen, aardbeien, bramen, ananasaardbeien, zwarte bessen en gojibessen. Maar frambozen is ons grootste artikel. Alleen al uit Marokko verwachten we hiervan komend jaar zo'n 600 ton binnen te krijgen. We richten ons nog niet op het Hollandse zachtfruit. Afgezien van kasaardbeien zien we dat onze afnemers in bijvoorbeeld Scandinavië en Duitsland in het zomerseizoen vooral richten op het lokale product. Dat vergt zoveel aandacht dat ze niet om importzachtfruit vragen. Wij kunnen de zomer dus goed gebruiken om bij te tanken en ons voor te bereiden op het importseizoen. Daar zijn we tien maanden van het jaar hartstikke druk mee."
Hollandse aardbeien
De marktsituatie voor blauwe bessen is momenteel extreem. "Dit heb ik in al die jaren nooit meegemaakt", zegt Rob. "Peru heeft eerder dit jaar al 30-35% van haar oogst kwijtgeraakt door overstromingen en nu is El Niño daar nog overheen gekomen. De prognoses vooraf waren dat er 40% meer bessen op de markt zouden komen, maar dat surplus is nu volledig weggevallen. Tot november voorzie ik nog wel tekorten op de markt. Wel baart het huidige hoge prijsniveau me zorgen. In mijn optiek gaan retailers dit niet volhouden en ook de daghandel wordt al terughoudend in de aankopen. Goud kan tenslotte ook te duur zijn. Anderzijds vergeten mensen weleens dat een land als Rusland nog niet vol over is op Peru, maar nog steeds bessen van dichterbij betrekt. Die gaan er straks vol in."
Pakvis verwacht dat Peru een nog belangrijkere rol zal gaan spelen op de bessenmarkt. "Kijk je naar de wereldwijde bessenproductie dan heeft Spanje veel problemen met watertekort en personeel. Marokko heeft de laatste jaren veel nadelige effecten gezien van de klimaatverandering, waardoor ook de kwaliteit vaak ver onder de maat was. Chili heeft de boot gemist door vooral in te zetten op oudere rassen. Die bessen zijn weliswaar goedkoper, maar alles heeft zijn waarde. Ik verwacht daarom dat Peru met een jaar of drie, vier jaarrond verreweg de grootste speler is op de markt. Met vroege en late variëteiten is het nu al mogelijk om jaarrond te telen in Peru. Daarmee kunnen de telers hun medewerkers jaarrond werk garanderen en gaat het kostenniveau omlaag. Daarbij levert Peru keiharde bessen, over die kwaliteit maak ik me geen zorgen."
Voorkeur voor plastic zachtfruitverpakkingen
"We bieden alle door de klant gewenste verpakkingen aan, niets is te gek. Zo bieden we ook een unieke berrymix aan in een schaaltje van 125 gram met rode en blauwe bessen, frambozen en bramen. Zowel vanuit Scandinavië als het Verenigd Koninkrijk krijgen we hier al erg goede reacties op", vertelt Rob, die zich nog een groot voorstander noemt van plastic zachtfruitverpakkingen. "Zachtfruit kan niet zonder plastic. Retailers willen allemaal de transitie maken naar karton, maar je moet de footprint van een kartonnen verpakking eens onderzoeken. Daarbij bestaat zachtfruit voor een groot deel uit vocht. Ga je in karton verpakken, dan onttrek je het vocht uit het fruit. Het hoeft helemaal niet duur of moeilijk te zijn, maar het begint bij de basis en dat is dat je de mensen leert hoe ze met het plastic om moeten gaan."
Mixverpakking
Berryland is gevestigd op de locatie van Cool Control in Maasdijk. Op de vraag waar het bedrijf over vijf jaar wil staan, antwoordt Rob: "Vooral blijven doen waar we goed in zijn. Door gebruik te maken van automatisering verwachten we met twee man veel werk te kunnen verzetten voor en met onze telers en klanten. Ook uitbreiding naar andere producten sluiten wij niet uit. "Maar in eerste instantie gaat de volle focus uit naar het zachtfruitpakket. Daar hebben we voorlopig onze handen vol aan."
"Ook service-artikelen gaan we binnen dat pakket niet uit de weg. Zo hebben wij een Servische blauwe bessenteler die verse gojibessen teelt, waar wij de afzet voor gaan verzorgen. Ook binnen het exotensegment weten we onze weg, maar we willen het stap voor stap oppakken en bovenal de teler en klant het eerlijke verhaal vertellen. Snelle stappen maken werkt op korte termijn ongetwijfeld, maar wij zoeken het veel meer op de lange termijn. Daarom zijn we ook zo blij met het vertrouwen dat telers en klanten in ons hebben en kijken we uit naar een succesvolle samenwerking."
Voor meer informatie:
Rob Pakvis
Berryland
Honderdland 70, Maasdijk
Mob: +31 6 83431868
info@berryland.nl
www.berryland.nl