Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GfK cijfers en trends over groenten- en fruitconsumptie in Duitsland

Duitsland: AGF laat een omzetgroei zien van 8,4%

Wat kopen consumenten in Duitsland echt en hoeveel geven ze gemiddeld uit aan groenten en fruit? Ulrike Singer, Director Team Lead in het Consumer Panel Services bij GfK, presenteerde de nieuwste cijfers en trends van GfK op het Duitse Obst und Gemüse Kongress van dit jaar, gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd op basis van 13.000 huishoudens. Hoewel het consumptiepatroon de afgelopen jaren is gedaald als gevolg van aanhoudende crises en uitdagingen, is er van april tot augustus 2023 weer een stabilisatie te zien.


Schommelend consumentenpatroon
"De indexcijfers laten zien dat ondanks dat de prijzen begin 2023 sterk stegen, consumenten het gevoel hadden dat enerzijds hun salaris was gestegen en anderzijds de prijzen zich weer stabiliseerden", zei hij. In het derde en vierde kwartaal van 2022 is de kloof weer enigszins gedicht. Naast het consumentenvertrouwen zijn ook de prijsverwachtingen van consumenten een belangrijk punt. Er zijn gewoon te veel promoties en te veel kortingen. Hoewel het sentiment bij de consumenten tot de eerste helft van het jaar goed was, zijn huishoudens sinds augustus 2023 weer pessimistischer geworden, wat onder andere ook te maken heeft met de loonontwikkeling en de hoge energieprijzen."

Zo zou 25% van alle huishoudens in Duitsland zeggen zich bijna niets te kunnen veroorloven. "Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal huishoudens dat zegt zich eigenlijk alles te kunnen veroorloven, is ook aanzienlijk gedaald. De prijzen zijn in feite een economische voorwaarde geworden. Nu de hoge energieprijzen het budget onder druk zetten, geloven huishoudens dat er geld kan en moet worden bespaard op eten en drinken. De media versterkt deze gedachte nog eens."

Omzet FMCG stijgt met 8,7%
Maar hoe hoog waren de prijsstijgingen eigenlijk in vergelijking met de afgelopen jaren? Voor Fast Moving Consumer Goods (FMCG) bedroeg de prijsstijging in juli 2023 bijna 13% op jaarbasis. "Zelfs als de prijzen weer stabiliseren, zal de stijging waarschijnlijk rond de tien procent op jaarbasis liggen." Afgelopen jaar zetten discounters en retailers het meest om in de categorie FMCG, met elk 34,6% en 29,2%, gevolgd door speciaalzaken en hypermarkten. De achterhoede in deze categorie werd gevormd door drogisterijen en e-commerce. In totaal steeg de omzet in de FMCG-categorie in de periode van januari tot juli 2023 met 8,7%.

Omzet en volumeaandeel van groenten, fruit en aardappelen
Kortingen kenden daarentegen de grootste jaar-op-jaar stijging van ongeveer 13% in aardappelen, groenten en fruit. De jaarlijkse prijsstijging voor groenten en fruit bedroeg 8,2% van januari tot juli 2023. Groenten en fruit groeiden tijdens de pandemie met dubbele cijfers. Toch liggen de prijswijzigingen voor groenten en fruit onder het FMCG-gemiddelde van +12,7%.

Groenten, fruit en aardappelen laten een omzetgroei zien van 8,4% van het voorgaande jaar tot juli 2023. Groenten zijn het best verkopende segment in deze categorie met een marktaandeel van 50% en laten ook dubbele groeicijfers zien. Er is geen volumedaling ten opzichte van het voorgaande jaar.

Prijsgedreven afzetgroei
De groei in de afzet van groenten en fruit wordt bijna uitsluitend bepaald door de prijs. "Een consument moet gemiddeld 3,30 euro uitgeven voor een kilo groenten, 10% meer dan in het voorgaande jaar. De grootste prijsstijging is te zien bij aardappelen, met 17%, wat betekent dat een kilo aardappelen 1,60 euro per kg kost. Er moet echter ook worden benadrukt dat de afzet van aardappelen niet is gedaald, omdat het nog steeds een goedkoop product is. De prijsverhoging heeft dus geen grote invloed gehad op de consumptie van aardappelen."

Het promotioneel aandeel bedroeg 23% voor fruit en 17% voor groenten in de eerste zeven maanden van 2023. "De groeipercentages van promotionele aandelen zijn sterk gestegen in de afgelopen vier jaar. Groenten en fruit zijn gemakkelijk de drukst verkochte categorie van allemaal, met bakkerijproducten, vlees, kaas, enz. op de tweede plaats. Als het imago van de groenten- en fruitafdeling goed is, gaan consumenten vaker naar het winkelcentrum. In hypermarkten wordt bijna 30% van de fruitverkopen gerealiseerd via promoties", zegt Singer.

"Discounters en retailers zitten op hetzelfde niveau met iets minder dan 23% aan promoties, terwijl de gespecialiseerde handel iets boven de 10% zit. In groenten hebben discounters weer meer promoties dan de retail." Voor bananen, zachtfruit en citrus liggen de prijsstijgingspercentages in de dubbele cijfers. Vooral bij bessen, waar je onder andere gemiddeld 6,60 euro/kg moet betalen, zullen mensen eerder afhaken. Blauwe bessen zijn ook vaak in de aanbieding, maar het blijft duur fruit.

Voor meer informatie:
Ulrike Singer
GfK SE
Sophie-Germain-Strasse 3-5
D-90443 Nürnberg, Duitsland
Tel.: +49 911 395 0
[email protected]
www.gfk.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer