Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Notenwinkel Groothandel lanceert nieuwe merknaam “NOIX Notenatelier”

Studentenbedrijf groeit in 3 jaar tijd uit tot B2B-speler in ambachtelijke noten

In februari 2020 richtten Guido Boot en Jasper van Dijk vanuit hun studentenkamer de Notenwinkel voor de Horeca B.V. op. Vanaf hun 15e werkten zij al in de prijswinnende Notenwinkel van Zeist en vanuit die kennis voor kwaliteit wilden zij, samen met de eigenaar van de winkel: Edwin Schreff, de horeca bedienen met noten en andere kwaliteitsproducten.


Guido en Jasper

Guido en Jasper kwamen veel in de horeca en schrokken telkens weer van de ondermaatse kwaliteit van de noten en barmixen: dit kon veel beter. In maart 2020 gooide de lockdown roet in het eten en moesten Guido en Jasper op zoek naar een nieuwe afzetmarkt. Doordat de consument meer uit ging geven aan lekker eten voor thuis, zagen Guido en Jasper dat de omzetten in de speciaalzaken stegen. Dat werd hun nieuwe afzetmarkt.

In drie jaar tijd hebben Guido en Jasper hun bedrijf laten uitgroeien tot een bekende speler op de B2B markt van voorverpakte en gebrande noten en delicatessen. Met meer dan 500 speciaalzaken als klant en ruim 200 horeca (groothandel) en kerstpakketten verpakkers zijn hun kwaliteitsproducten door het hele land verkrijgbaar.

"Het is voor ons een enorme klus om de kwaliteit en versheid van de productie die wij aanbieden in de winkel in Zeist, ook bij ons B2B klanten te krijgen. Maar dat lukt ons aardig", aldus Jasper. "Het managen van de kwaliteit is niet eenvoudig, er kan namelijk een behoorlijk verschil zitten in kwaliteit van noten. Het maakt veel uit of een amandel uit de VS komt of uit Spanje. Die laatste zijn veel smaakvoller, dus daar kiezen wij voor. Ook de manier van branden heeft veel invloed op de uiteindelijke kwaliteit. Noten die machinaal zijn gebrand zijn vaak niet egaal gebakken en soms veel te donker (aangebrande smaak) of te licht (rauwe smaak) Bij ons worden de noten op ambachtelijke wijze, met de hand en op de kleur gebakken in kleine badges van ca. 3 kg, dat is een echt ambacht en het lukt ons om dat schaalbaar te maken."

Tot eind 2022 vond de productie plaats in Zeist, echter was die ruimte niet toereikend voor de beoogde groei. Per 1 januari 2023 worden de noten en andere delicatessen geproduceerd in De Meern, nabij Utrecht, in een ruim bedrijfspand (ca.1500m2) met o.a. een foodsafe productieruimte, notenatelier, magazijn en kantoor. Ook werd in mei 2023 op die locatie het FSSC 22000 certificaat behaald, zodoende voldoet elk product dat de productielocatie verlaat aan alle eisen op het gebied van voedselveiligheid.

Tot op heden heette het bedrijf van Guido en Jasper nog altijd: De Notenwinkel voor de Horeca B.V., echter dekt dit allang niet meer de lading. Nu alle processen op orde zijn gebracht, de productie plaatsvindt in de Meern en er ruimte is voor groei werd het ook tijd om de naamstelling te herzien. Na een proces van ruim een half jaar zullen Guido en Jasper verder gaan onder de naam: NOIX Notenatelier. Met dit merk zal de markt van de speciaalzaken, horeca (groothandel) en de kerstpakkettenverpakkers bediend worden.

Voor meer informatie:
Noix Notelatelier
Tel.: 085 4009669
info@noix.nl
www.noix.nl

Publicatiedatum: