In slechts vijf jaar tijd is Logofruits uitgegroeid tot de grootste producent van blauwe bessen in Portugal, en een van de grootste in Europa. Naast het telen en verpakken van fruit voor bekende supermarktketens in Noord-Europa en Spanje, levert Logofruits ook verpakkingsdiensten voor groothandelaren uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Het bedrijf groeit nog steeds: voor het zesde seizoen, in 2024, zal de productie in de verpakkingsfabriek bij Alcácer worden opgevoerd van één ploeg per dag naar twee.

De oprichter en managing partner van het bedrijf is Lourenço De Botton. Hoewel hij voorzichtig begon, met een bescheiden terrein van 15 hectare, denkt hij groot. Na onderzoek naar de uitdagingen en kansen van de zachtfruitsector en het bezoeken van andere pakstations om te zien hoe zij te werk gaan, kwam hij tot twee belangrijke beslissingen.
Een van die beslissingen was om te investeren in een verpakkingslijn van Tomra Food, zodat het verpakken van fruit voor de export in eigen beheer kon worden uitgevoerd. Vóór het seizoen 2023 werden in november 2022 ultramoderne lijnoplossingen geïnstalleerd in de fabriek in Alcácer: Tomra's KATO260 precisiesorteersysteem met LUCAi™ kunstmatige intelligentie en twee Tomra Curo vulsystemen.

De tweede beslissing werd mogelijk gemaakt door de eerste: een nieuwe inkomstenstroom toevoegen door de Tomra-lijnapparatuur te gebruiken voor het sorteren en verpakken van bessen van Zuid-Amerikaanse telers (uit Chili en Peru) en Zuid-Afrikaanse telers, die in Europa wilden verkopen.
Logofruits in Alcácer, in de gemeente Setūbal, 95 kilometer ten zuiden van Lissabon, ligt dicht bij de belangrijkste snelwegen en exporthavens van Setubal en Sines. Het bedrijf groeide van 15 hectare naar 90 hectare met een tweede locatie van 70 hectare, dichter bij Lissabon.
De Botton: "We verwachten dat de vraag de komende jaren blijft toenemen, maar we verwachten ook dat het moeilijker wordt voor kleinschalige telers. Dit wordt steeds meer een segment op industriële schaal, waarbij kostenbeheersing nog belangrijker wordt dan het al is. Dit betekent dat technologie een van de belangrijkste factoren is voor ons bedrijf, niet alleen in het veld, maar ook in onze verpakkingsfaciliteiten. We hebben de markt en de diverse beschikbare technische oplossingen uitgebreid geëvalueerd voordat we in apparatuur investeerden. Uit dit onderzoek bleek dat Logofruits en Tomra uitstekend bij elkaar passen."
Op de vraag hoe nuttig de oplossingen van Tomra vervolgens zijn gebleken, antwoordt De Botton zonder aarzelen: "Het zijn game-changers."
Toegang tot nieuwe markten
Miguel Silva, Packing House Manager van Logofruits in de fabriek in Alcácer, herinnert zich: "Voordat we deze machines aanschaften, stuurden we bijna al ons fruit naar onze partners in Nederland om te worden verpakt voor de verschillende Europese landen, terwijl we in Portugal producten handmatig verpakten voor de binnenlandse markt."
Voor meer informatie:
Lourenço de Botton
Logofruits
Tel: +351 914 666 661
[email protected]
Marijke Bellemans
TOMRA
Tel: +32 (0)476 74 19 18
[email protected]
www.tomra.com/food