Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mercadona investeerde tussen 2017-2023 meer dan € 124 mln in Barcelona

VK: Open brief aan supermarktbazen waarschuwt dat telers "worstelen om te overleven"
Leiders op het gebied van land- en tuinbouw hebben een open brief gestuurd naar de 'zes grootste' supermarkten waarin ze er bij hen op aandringen om leveranciers eerlijker te behandelen, naar aanleiding van waarschuwingen dat de Britse tuinbouw "op zijn knieën ligt". In de brief aan de directeuren van Tesco, Sainsbury's, Asda, Morrisons, Aldi en Lidl staat dat de inkooppraktijken van de supermarkten "maar al te vaak onevenwichtig, korte termijn en verspillend" zijn en dat telers "worstelen om te overleven".
De tekst luidt: "Telers krijgen geen toezeggingen of zekerheid, hele oogsten worden op het laatste moment geweigerd ten gunste van goedkopere opties elders, of gewoon omdat supermarkten van gedachten veranderen. Goed voedsel rot weg op het veld. Telers worden niet betaald voor hun oogst. En zonder een stabiel, betrouwbaar inkomen hebben ze moeite om te overleven. Deze praktijken bedreigen het bestaan van hardwerkende telers en brengen de beschikbaarheid van verse, gezonde en lokaal geteelde voeding voor consumenten in gevaar. Als teeltbedrijven blijven sluiten, dreigen de Britse producten die klanten kennen en waar ze van houden helemaal uit de schappen te verdwijnen."
Bron: Express and Star

Spanje: Mercadona investeerde tussen 2017-2023 meer dan € 124 mln in Barcelona
De Spaanse retailer Mercadona heeft van 2017-2023 meer dan € 124 mln geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn winkelnetwerk in Barcelona. De stap maakt deel uit van het doel van de retailer om zijn nieuwe winkelontwerp te implementeren, dat het aankoopproces optimaliseert en het energieverbruik tot 40% verlaagt in vergelijking met een traditionele winkel. Mercadona introduceerde het nieuwe winkelontwerp in 2017 met de renovatie van de supermarkt aan de València straat. Sindsdien heeft het bedrijf 29 supermarkten gerenoveerd en zeven nieuwe verkooppunten in de stad geopend.
Bron: ESM Magazine

VK: Spar stuwt stijgende winst bij AF Blakemore & Son ondanks 'nationale toeleveringsuitdagingen'
AF Blakemore & Son heeft een groei van de bedrijfswinst gerapporteerd van 65% van € 17,1 mln naar € 28,2 mln dankzij 'sterke prestaties' in al haar Spar-winkels, ondanks de 'uitdagingen in de nationale toeleveringsketen' vorig jaar. Het familiebedrijf en grootste Spar-groothandelaar in het Verenigd Koninkrijk zag ook de omzet stijgen met 3,9% tot € 1,3 mld voor het boekjaar dat eindigt op 30 april 2023.
Voorzitter Peter Blakemore zei dat de groep "een fantastische veerkracht heeft getoond" in deze periode en schreef de groei grotendeels toe aan de Spar retailer. Hij zei dat dit werd "versterkt door een verbeterde beschikbaarheid van voorraden en een aanzienlijke productiviteit binnen onze toeleveringsketen". Blakemore zei dat "winkelteams een voorbeeldige klantenservice hebben geleverd en een opmerkelijke bijdrage hebben geleverd aan de gemeenschappen waarin we actief zijn."
Bron: Grocery Gazette

VK: "Britse hittegolf in september stimuleert verkoop levensmiddelen"
De verkoopgroei bij Britse supermarkten trok in september aan als gevolg van een hittegolf die niet aan het seizoen was gebonden, zo blijkt uit de laatste gegevens van de sector. Volgens marktonderzoeker NIQ steeg de totale waarde van de Britse levensmiddelenafzet met 10,3% j-o-j in de vier weken tot 9 september, na een stijging van 7,2% in het rapport van augustus toen het natte weer de omzetgroei tegenhield.
NIQ benadrukte de sterke afzet van vlees, vis en gevogelte en van saladegroenten. Het merkte op dat de afzet in de week tot 9 september met 2,1% steeg, de eerste stijging sinds begin mei, wat duidt op een verbeterde bereidheid van consumenten om geld uit te geven. De NIQ-gegevens voor september geven de meest actuele momentopname van het Britse consumentengedrag.
Bron: ESM Magazine

Italië: UAE retailer Lulu breidt aanwezigheid in Europa uit met hub voor voedselbewerking in Italië
De hypermarktexploitant Lulu uit de VAE zorgt ervoor dat zijn aanvoerlijnen perfect functioneren. Deze keer heeft het een hub voor voedselbewerking en export geopend in Milaan, Italië, terwijl de retailer zijn inkoopregelingen in West-Europa uitbreidt. Eerder opende het bedrijf al bases in het Verenigd Koninkrijk en Spanje, naast alle andere gecentraliseerde inkoopregelingen die Lulu in Azië en elders heeft.
De basis in Milaan bevindt zich in het World Trade Center Malpensa Airport en zal zich richten op de inkoop, bewerking, opslag, verpakking en export van voedingsmiddelen vanuit Italië naar 'meer dan 255 Lulu Hypermarkets verspreid over de GCC-landen, Egypte, India, Indonesië en Maleisië'.
"Als belangrijke partner in voedselzekerheid voor het Midden-Oosten is het onze voortdurende strategie om onze eigen inkoop- en voedselbewerkingseenheden over de hele wereld op te zetten om een ononderbroken aanvoer te garanderen," zegt Yusuffali M. A., voorzitter en algemeen directeur van de Lulu Group. "En concurrerende prijzen te garanderen door tussenpersonen te elimineren."
Bron: Gulf News