Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans van den Heuvel, Hillfresh International

"Doel voor volgend seizoen is om ook de Franse, Spaanse en Portugese markt kennis te laten maken met de Limelon"

Tholen - Het meloenenseizoen 2023 gaat volgens Hans van den Heuvel van Hillfresh International de geschiedenisboeken in als het meest grillige ooit door de barre weersomstandigheden. "Maar desondanks zijn we heel blij hoe onze Limelon dit jaar heeft gepresteerd."

In 2018 introduceerde Hillfresh deze verrassende zoete smaakmeloen met het frisse smaakpatroon van een lime. "Afgelopen jaar hebben we de Limelon getest in Costa Rica en Marokko voor de teelt en verkoop in april en mei, voorafgaand aan het Spanje-seizoen. In Costa Rica moeten we nog een jaar doortesten om meer te leren over het logistieke traject. De testresultaten in Marokko waren echter zo bemoedigend dat we volgend jaar gaan opschalen. We verwachten dan in week 17 al te kunnen starten in plaats van week 21. Aansluitend vervolgen we het seizoen dan met Almería van week 21-25 en Murcia van week 26-36, waar we voor volgend seizoen ook zeker de teelt uit zullen breiden."

De reacties op de Limelon zijn volgens Hans veelbelovend. "Retailers in diverse landen geven positieve respons en laten zo’n groei van afname zien dat we enorm enthousiast zijn om het project verder te ontwikkelen. In Duitsland hebben we voor het eerst ondersteuning gegeven middels social media om te verkoop te bevorderen en meer bekendheid aan het product te geven. Dit willen we uitbreiden in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en de Scandinavische landen, bij voldoende commitment vanuit de retail."

"Afgelopen jaar hebben we voor het eerst ook een commerciële productie gehad in Taranto, waar we ook zeker verder mee willen gaan, mede ook om de Italiaanse markt verder te ontwikkelen met onze lokale partner. Doel voor volgend seizoen is om ook de Franse , Spaanse en Portugese markt kennis te gaan laten maken met de Limelon", vertelt de directeur van Hillfresh. "Omdat we een mondiale exclusiviteit voor het ras hebben, kijken we met lokale partners om de markt in Brazilië, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en Canada te ontwikkelen op een local-for-local basis. Hier hebben we inmiddels in sommige landen een partner geselecteerd en werken we nog aan de verdere ontwikkeling in andere landen."

Daarnaast is de veredelaar van de Limelon, Known You Seeds uit Taiwan, volop bezig om binnen dezelfde lijn meer variëteiten te ontwikkelen met betere resistenties en een meer commerciële maat. Naast Limelon testen we ook door met een nieuwe veelbelovende gele meloen die een kleinere meer 'personal' maat heeft dan gebruikelijk. Per stuk komt deze op ongeveer 600-900 gram."

Golden Lady

"Kenmerkend voor deze variëteit, de Golden Lady , is dat de vorm ovaal, de schil glad en de brix van 15-16 spectaculair hoog is. We kijken op dit moment welke retailers hier eventueel een proefprogramma mee kunnen / willen maken om een eerste teelt op te zetten. Daarnaast gaan we ook een bijzondere nieuwe watermeloen testen met een uniek uiterlijk en een zeer hoge brix. Hierover later zeker meer!"

Net geoogst op het veld

Hillfresh International is standhouder op de Fruit Attraction: 7B-05

Voor meer informatie:
Hans van den Heuvel
Hillfresh International
Tel: +31(0)180 898080
[email protected]
www.hillfresh.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer