Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europlátano op Canarische Eilanden:

"Bananenvolumes weer op niveau van vóór vulkaanuitbarsting"

De bananenteelt heeft zich hersteld na de uitbarsting van de vulkaan op La Palma in 2021, die het jaar erop voor een daling van de opbrengst van 15% op de Canarische Eilanden veroorzaakte. Europlátano, een bedrijf op La Palma dat 670 telers vertegenwoordigt, was één van de bananenbedrijven dat het zwaarst werd getroffen door de catastrofe. Vorig jaar bracht het 14.000 ton minder op de markt.

"Gelukkig heeft de teelt zich weer hersteld tot op het niveau van vóór de vulkaanuitbarsting. We hebben nu een paar maanden aanhoudende hitte gehad, wat de oogst heeft versneld, terwijl de zomer anderzijds niet de meest gunstige periode is voor de bananenverkoop", zegt Elisa Martínez van de marketingafdeling van Europlátano.

De Aridane-vallei, waar Europlátano zich bevindt, begraven onder lavastromen.

"Het zijn maanden van zwaar werk geweest voor onze telers en de technische afdeling. Maar nu zijn al onze percelen die niet door de lava bedekt waren weer in productie en we zijn ook begonnen met het herstel van de bodem die wel onder lavastromen werd begraven", zegt ze.

"Al onze inspanningen richtten zich op het herstellen van de teelt om de getroffen telers en hun gezinnen weer zo snel mogelijk uitzicht te geven op een inkomen. Door het enthousiasme van zoveel telers, die sinds de vulkaanuitbarsting alles in het werk stelden om de teelt zo vlug mogelijk weer op te pakken, zijn we erin geslaagd de situatie ten goede te keren. En de steun van onze klanten is cruciaal gebleken, want ze hebben begrip getoond voor wat er is gebeurd", vertelt Elisa Martínez dankbaar.

2022 was een atypisch jaar qua prijzen. "Het productietekort als gevolg van de vulkaanuitbarsting veroorzaakte een gebrek aan aanbod, waardoor de prijzen omhoog schoten en Latijns-Amerikaanse bananen marktaandeel wonnen. Dit jaar zijn de prijzen veel gematigder geweest. Ze waren zelfs vrij laag in de zomermaanden", zegt Elisa Martínez. "Het gebrek aan aanbod van Canarische bananen heeft vorig jaar voor een toename van de aanwezigheid van Latijns-Amerikaanse bananen gezorgd in het schap. Maar in 2023 lijkt het erop dat het evenwicht tussen beide producten zich weer aan het herstellen is, gedreven door een stijging van de prijs voor Latijns-Amerikaanse bananen tijdens de eerste maanden van het jaar en door de stijging van de opbrengst op de Canarische Eilanden", voegt ze eraan toe.

De communicatiecampagne van Gabaceras, het merk van Europlátano, loopt in 2023 van eind september tot eind november. "We richten ons zowel op de Spaanse retail, groothandel en groenteboeren, maar ook op de consument. De campagneboodschap 'Para cuidarte mejor' ('De beste zorg voor jou') belicht elk onderdeel van de keten dat waarde toevoegt aan onze banaan: zorg voor het milieu, zorg voor de Canarische Eilanden, maar ook zorg voor de telers, werknemers, vervoerders, groothandelaren, groenteboeren en uiteraard ook de consument, die het beste voor zijn of haar gezin wil", benadrukt de marketingmanager van Europlátano.

Volgens Elisa Martínez is een van de belangrijkste uitdagingen voor de sector verkrijgen dat de import van Latijns-Amerikaanse bananen aan dezelfde eisen voldoet als die waaraan de Europese teelt is onderworpen, en dat op alle gebieden: gewasbescherming, milieu, arbeid, enz.

"We leveren een product dat in Europa als lokaal kan worden beschouwd, geteeld onder de Europese regelgeving op het gebied van voedselveiligheid, milieu en arbeidswetgeving. Gezien het feit dat concurrentie op prijs onmogelijk is, moet de Canarische banaan vertrouwen op zijn gedifferentieerde kwaliteit. Bij Europlátano is kwaliteit ons hoofddoel: van de teler en de technische afdeling en van de rijping en verpakking tot op het verkooppunt. We hebben het voordeel dat we de hele productieketen onder controle hebben, want we hebben een eigen rijpingsinstallatie op het Spaanse vasteland en we hebben het geluk een toegewijde klantenbasis te hebben die net zo zorgvuldig voor het product zorgt als wij dat doen."

"Aan de andere kant mogen we de uitdaging van het herstel van La Palma niet vergeten. Er zijn nog altijd eigendommen verwoest door de lavastromen en hoewel verschillende mensen al een vergunning hebben voor heropbouw bovenop de lava, hebben ze daarvoor financiering nodig", besluit ze.

Europlátano zal zijn merk Gabaceras opnieuw promoten op de Fruit Attraction 2023, waarvan de 15e editie zal plaatsvinden op 3, 4 en 5 oktober op IFEMA Madrid. Gabaceras zal exposeren in paviljoen 10, stand 10B12.

Voor meer informatie:
Elisa Martínez Duque
Europlátano
Tel: +34 616797219 (Spanje)
eduque@europlatano.net
www.europlatano.es