Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Usó van Frutinter:

"Kleinere citrusoogst in Spanje, maar voldoende kilo’s voor de versmarkt"

Het Spaanse citrusseizoen gaat binnenkort van start met de eerste vroege mandarijnen. De houtverkoop is eerder begonnen dan gebruikelijk vanwege de voorspelling van een kleine oogst, zelfs kleiner dan die van vorig seizoen.

"We zijn het nieuwe citrusseizoen al aan het voorbereiden", vertelt David Usó van de commerciële afdeling van Frutinter. "Eind september plukken we de Satsuma Okitsu’s en de eerste extra vroege clementines. Qua tijdsschema verschilt dat niet zoveel van vorig jaar."

Vorig seizoen bracht het bedrijf ongeveer 110.000 ton citrus op de markt. Het oogstte en distribueerde ook 20.000 ton meloen en 12.000 ton andere groenten en fruit.

Het lijkt erop dat de opbrengst in het eerste deel van het seizoen lager zal zijn dan die van vorig jaar. "Maar het zou wel eens kunnen dat er meer kilo’s voor de versmarkt beschikbaar zullen zijn", zegt David Usó. "Het wordt steeds moeilijker om kwaliteitsfruit te oogsten, omdat de plaagdruk toeneemt en we steeds minder middelen mogen gebruiken om de plagen te bestrijden. Vorig seizoen leed het fruit daar echt onder. Een groot deel kon niet op de markt worden gebracht. Maar dit jaar lijken er op dat vlak gelukkig minder problemen op te duiken. Hitte en droogte zijn dan weer factoren om rekening mee te houden. Er zijn gebieden met waterschaarste en dat heeft uiteraard gevolgen voor de opbrengst."

Hoewel de situatie op het gebied van plagen beter onder controle is dan vorig jaar, blijft het scenario volgens de verkoper van Frutinter ingewikkeld. "Europa stelt strenge eisen op fytosanitair gebied en dat komt onze concurrentiekracht niet ten goede. Desondanks proberen we de plagen altijd zoveel mogelijk te bestrijden en fruit van goede kwaliteit op de markt te brengen."

De houtverkoop is eerder dan gebruikelijk losgebarsten. Handelaren zijn bang over niet genoeg product te zullen beschikken als gevolg van de kleinere opbrengst.

"Als handelsbedrijf hebben we veel kilo’s nodig om onze klanten te kunnen bedienen en de supply chain niet te doorbreken. Maar als je de aankoop van het fruit vroeg vastlegt, zijn daar ook enkele risico’s aan verbonden. Want de uiteindelijke marktprijzen houden daar natuurlijk geen rekening mee, die hangen uitsluitend af van de kwaliteit en de hoeveelheid beschikbaar product op het moment van verkoop", zegt David Usó.

De sector ondergaat een herstructureringsproces met de komst van kapitaalkrachtige bedrijven, gesteund door grote fondsen, en dit heeft ook steeds meer invloed op de houtverkoop. "Er zijn bewegingen in de sector geweest met de vorming van grote groepen met veel potentieel en die hebben vele miljoenen kilo's nodig. Daardoor gaan ze misschien agressiever te werk bij de aankoop van het fruit dan wanneer de afzonderlijke bedrijven zelfstandig zouden opereren", voegt hij eraan toe.

Wat betreft de overgang tussen het zuidelijk en het noordelijk halfrond stelt David Usó dat het nog te vroeg is om daar uitspraken over te doen. Toch stelt hij dat er momenteel heel weinig fruit uit het zuidelijk halfrond op de markt komt en dat de prijzen erg hoog zijn. "We zullen zien of het einde van het seizoen op het zuidelijk halfrond de eerste Spaanse Navelina’s zal belemmeren. Het is natuurlijk wel zo dat de Spaanse oogst niet heel vroeg op gang komt en qua volumes en kwaliteit wijst alles erop dat het een lastige start zal worden."

Frutinter is standhouder op de Fruit Attraction in Madrid: 3D16

Voor meer informatie:
Frutinter
marketing@frutinter.com
frutinter.com