Alma Seges, Lamboseeds, Lorenzini Naturamica en Ortofrutta Castello, de leden van Dolce Passione in Italië, hebben hun watermeloenseizoen met succes afgerond. De teelt vond plaats op een areaal van 200 hectare en, ondanks enkele kleine verliezen als gevolg van ongunstige weersomstandigheden, wordt verwacht dat de verkoopdoelstelling van 10.000 ton gehaald zal worden.
Van links naar rechts: Sandro Colombi, Luciano Trentini, Roberto Castello, Carmine Alfano en Cristiano Lorenzini
De oogst van de Dolce Passione watermeloen begon in juni op Sicilië om daarna geleidelijk op te klimmen tot het noorden van Italië. De afzet van Dolce Passione wordt zelfs in de nazomer met een tweede oogstronde nog even verdergezet, met verkoop in Italië en het buitenland.

Dit is mogelijk dankzij de uitstekende productiviteit van dit ras dat, indien correct bestoven, een gemiddelde van ruim 80 ton per hectare haalt, met fruit van zeer homogene grootte (een gewicht van 4 tot 6 kg) en een hoge Brix-waarde (meerdere keren werd de 13,5 graden overschreden).

"De kleur van het vruchtvlees is altijd felrood", zegt directeur Luciano Trentini, "met sporadisch wat zwarte pitjes. De watermeloenen hebben een fijne schil als ze op de juiste manier worden geoogst en zijn uitstekend houdbaar. Ik denk dat de teelt goed is verlopen en dat de verkoop mooie resultaten heeft gebracht voor de telers, zodat ze zich ook volgend seizoen weer zullen aanmelden."
Verwerking in het pakstation van Lorenzini Naturamica
Op het einde van het seizoen zullen de leden van het consortium de gelegenheid hebben om een meer diepgaande analyse te maken om de activiteiten van volgend jaar te plannen. Het doel is een verdubbeling van het areaal.
"De klimatologische omstandigheden hebben af en toe de teelt en consumptie beïnvloed. In het bijzonder hebben we het over de vreselijke weersomstandigheden van de maand mei, waarin veel percelen schade hebben geleden als gevolg van hevige regenval, vooral waar geen ruggen werden aangelegd", vervolgt Trentini in de bedrijfsnota.
Voorzitter Roberto Castello
"En in de maanden juli en augustus hebben de regen en de lage temperaturen in Noord-Europa de consumptie vertraagd, maar de markt werd meer dan eens weer in evenwicht gebracht door het warme weer in ons land, dat de vraag naar watermeloenen met zwarte schil in de retail stimuleerde. Maar ook de grote watermeloenen met gestreepte schil hebben het goed gedaan", besluit de directeur.
Voor meer informatie:
Consorzio Dolce Passione
Tel: +39 (0)425 958750 (Italië)
[email protected]