De stemming op de wereldmarkt voor citroenen is over het algemeen optimistisch, met uitzondering van de landen die te kampen hebben met steeds wisselvalligere weersomstandigheden. In Nederland blijft de citroenmarkt stabiel en vertoont een positieve groei na een tijdelijke daling van de vraag als gevolg van matige weersomstandigheden. In België daarentegen vertonen de citroenprijzen een licht herstel als gevolg van kleinere volumes en beter weer. In Duitsland is er bezorgdheid over blackspot bij het ras Eureka, dat voornamelijk uit Zuid-Afrika komt. Frankrijk, waar het weer goed is voor de citroenconsumptie, verwacht problemen door extreme hitte in de komende seizoenen op het noordelijk halfrond. In Italië hebben verschillende weersomstandigheden een tol geëist van de teelt van citroenen, wat heeft geleid tot lagere opbrengsten en sporadische leveringen, met name in regio's als Sicilië, Calabrië en Campanië. Spanje verwacht echter een aanzienlijke toename van het volume citroenen als gevolg van gunstige weersomstandigheden, uitgebreide plantagegebieden en duurzame landbouwpraktijken. Zuid-Afrika, een belangrijke speler in de wereldwijde handel in citroenen, is stabiel gebleven, deels dankzij een kleinere oogst uit Spanje die de vraag heeft ondersteund. Desondanks wordt de sector geconfronteerd met uitdagingen zoals een overaanbod op de markt in het Midden-Oosten en de noodzaak om de exportvolumes effectief te beheren. In Noord-Amerika bereidt de citroenmarkt zich voor op een optimistischer seizoen met hogere prijzen die de telers verlichting bieden na een periode van lage prijzen en toegenomen importconcurrentie.

Nederland: Stabiele citroenmarkt, positieve ontwikkeling
"De citroenenmarkt is deze zomer vrij stabiel geweest, zowel in prijzen als kwaliteit. Een aantal weken was er wat minder vraag, maar ik denk dat de markt ook onderhevig was aan het matige weer in West-Europa, waarbij de mensen toch minder citroenen in hun cocktail stoppen", aldus een Nederlandse importeur. “Gelukkig merken we nu dat de citroenenmarkt zich weer in positieve mate ontwikkelt. De afgelopen tien dagen is er goed verkocht. Bovendien is het positief voor ons dat Argentinië en Zuid-Afrika teruglopen in aantallen en Turkije en Spanje iets later zullen starten in verband met het warme weer. Zodoende zien we september positief tegemoet.”
België: Licht herstel voor citroenprijzen
In België gaan de citroenprijzen de laatste week weer wat omhoog. “De vraag is matig geweest door de vele regen en kou en daarnaast hadden we meer dan genoeg volumes uit met name Zuid-Afrika”, legt een Belgische handelaar uit. “De volumes dalen nu daarentegen wat meer, wat de prijzen goed doet. Bovendien lijken de consumenten de citroenen weer iets op te pikken met het betere nazomerweer.”
Duitsland: Problemen met blackspot op citroenmarkt
Citroenen van het ras Eureka komen momenteel voornamelijk uit Zuid-Afrika. Er zijn dit jaar veel problemen met blackspot, wat vooral te wijten is aan overvloedige regenval tijdens de bloeiperiode. De prijsniveaus zijn over het algemeen hoog. Bovendien domineren grote kalibers het huidige aanbod. Naast Zuid-Afrikaanse citroenen worden in de Duitse handel ook Argentijnse, Spaanse, Italiaanse en Zimbabwaanse producten aangeboden.
Frankrijk: Geschikt weer voor citroenconsumptie
Nu het steenfruitseizoen ten einde loopt, zijn de handelaren al overgeschakeld op citrus van het zuidelijk halfrond. Citroenen uit Argentinië en Zuid-Afrika zijn op de markt. De markt is vrij goed, omdat er een gebrek is aan citroenen van het noordelijk halfrond. De consumptie is ook goed, dankzij het koelere weer van de afgelopen dagen.
Het seizoen op het noordelijk halfrond begint in oktober en sommige mensen maken zich zorgen over de extreme hitte die het fruit aan de bomen zou kunnen aantasten.
Italië: Teelt getroffen door uitdagend weer
Of het nu in Sicilië, Calabrië of Campanië is, de weersomstandig-heden van dit jaar hebben de teelt van citroenen beïnvloed.
Op Sicilië is de teelt van Bianchetto-citroenen dit jaar achtergebleven. "Door de ongunstige weersomstandigheden is de oogst gedaald. Door het gebrek aan citroenen waren de prijzen vrij hoog, gemiddeld
€ 0,80/kg. Spanje heeft zoveel mogelijk aan de vraag van de Italiaanse en buitenlandse markten kunnen voldoen," zegt een teler. "We zitten nu midden in het seizoen van de Verdello citroen, dat ongeveer van juli tot september loopt. De teelt is nog schaarser dan in de voorgaande maanden, dit keer vanwege de hittegolf in juli, met temperaturen boven de 40°C, met pieken van 48°C. De handel ligt stil, of bijna stil. De telersprijs voor het biologische product ligt rond de 1,00 €/kg. De leveringen in Italië komen momenteel voornamelijk van het zuidelijk halfrond (Argentinië en Zuid-Afrika)".
Een brancheorganisatie schat ook dat de oogst van 2023/24 lager zal zijn, met een vermindering van 25-30% ten opzichte van vorig seizoen. De reden voor de lagere opbrengst is niet alleen het abnormale weer in mei/juni, met zware regenval en een hoge luchtvochtigheid, die de bloei en vruchtzetting heeft beïnvloed, maar ook de hoge temperaturen in juli en augustus, waardoor de fysiologische daling van de vrucht, het percentage zonnebrand en de zwelling van het citrus aanzienlijk zijn toegenomen. Er wordt echter gevreesd dat het herfstweer vergelijkbaar zal zijn met dat van 2022, toen de temperaturen in september, oktober en november zacht waren, wat zal leiden tot een ongunstige ontwikkeling en rijping van de citroenen en een daaropvolgende overlapping tussen het Italiaanse en het buitenlandse aanbod.
Ondanks de ongunstige weersomstandigheden lag de teelt van citroenen met de BGA Costa d'Amalfi op hetzelfde niveau als vorig jaar. Vanuit commercieel oogpunt waren de prijzen van april tot juni niet erg bevredigend. Vanaf juli begonnen de prijzen echter te stijgen, enerzijds omdat er minder citroenen beschikbaar waren op de markt en anderzijds omdat de hoeveelheid citroenen met BGA van de kust van Amalfi afnam door de sterke vraag. Sinds augustus is ook de export van deze benaming stopgezet. Het seizoen loopt nu ten einde en zal half september aflopen.
Spanje: Aanzienlijke volumestijging verwacht
Afgelopen juli bevestigde een Spaans industrieel orgaan in zijn eerste schatting van de Fino citroenoogst voor het volgende seizoen 2023/2024 dat de teelt van dit ras aanzienlijk zal toenemen, tot wel 30% ten opzichte van de teelt in het seizoen 2022/2023. En hoewel de oogst afhankelijk is van het weer, de beschikbaarheid van water en de impact op het oogstvolume van het in productie nemen van de nieuwe plantages - het Fino citroenareaal is de afgelopen jaren met 5.671 hectare toegenomen - wordt verwacht dat de nationale oogst, die op 1 oktober aanstaande begint, 990.000 ton zou kunnen bedragen.
"Deze toename van de nationale oogst zal ons in staat stellen om de hele markt waarin Spaanse citroenen worden gemaakt 12 maanden lang op spectaculaire wijze te bedienen," zegt de manager van een Murciaans bedrijf dat biologische citroenen teelt.
Dankzij de inspanningen van de exportsector is de watervoetafdruk van citroenen in Spanje de afgelopen 30 jaar met 38,96% verminderd, tot 57,8% lager dan het wereldgemiddelde.
"De Spaanse tuinbouw, en meer specifiek de citroenteelt, is een van de meest duurzame ter wereld," benadrukt de uit Murcia afkomstige operator, wiens fruit, een nieuwe stap in de duurzaamheid van dit gewas, het biodynamische landbouwcertificaat heeft. "Het Demeter-zegel staat op dit moment boven elke landbouwstandaard wereldwijd."
Zuid-Afrika: Stabiele markt, uitdagingen met overaanbod
Het was een stabiel jaar voor de Zuid-Afrikaanse citroentelers en de belangrijkste reden was de korte oogst uit Spanje die de vraag uit Europa stimuleerde, niet alleen naar citroenen, hoewel exporteurs opmerken dat de fruitconsumptie van hun Europese klanten gedaald is met 20% tot 30%.
Het seizoen 2023 is een bijna volledige kopie van het seizoen 2022, met een miljoen meer te exporteren kartons dan de 34,7 miljoen kartons van vorig jaar. Europa nam daarvan bijna de helft voor zijn rekening.
Het Midden-Oosten ontving 10 miljoen kartons Zuid-Afrikaanse citroenen, meer dan het kan absorberen. Het Midden-Oosten raakt meestal overbelast in week 15 en 16, wanneer het dubbel zoveel citroenen ontvangt als de wekelijkse 400.000 kartons die het kan opnemen. Een groot deel van de klasse II citroenen is bestemd voor het Midden-Oosten. Net als de afgelopen drie jaar gaf de citroenmarkt toe en duurde het lang voordat deze zich herstelde. De industrie zoekt naar manieren om exporteurs vrijwillig minder citroenen naar het Midden-Oosten te laten sturen in het begin van het seizoen.
"We kunnen zo niet doorgaan in het Midden-Oosten, en met citroenvolumes die nog steeds groeien, - hebben we nog 10 tot 15 miljoen kartons te gaan voordat we een plateau bereiken. Als we zo doorgaan, maken we van het Midden-Oosten een consignatiemarkt en dan krijgen we heel veel spijt."
Rusland blijft stabiel en neemt dit jaar 2,8 miljoen kartons af, ze willen geen klasse II citroen meer, zeggen exporteurs. Op dit moment is er een verschil van $2 tot $3 tussen klasse I en klasse II citroenen. De geldstroom is gecompliceerd en exporteurs merken op dat ze zich zorgen maken over de komende situatie, omdat het duidelijk is dat de Russische economie verzwakt.
De handel in citroenen met China ligt nog steeds ver onder een miljoen kartons per jaar, ondanks een gunstiger koudeprotocol.
Zuid-Afrikaanse telers worden aangemoedigd om geen citroenen meer te planten. "De tijd dat we veel geld verdienden met citroenen is definitief voorbij," zegt een ervaren exporteur. "En de sapprijs is bijna nul. Dat is de eerste indicatie dat de wereldwijde citroenvolumes te hoog zijn. Er is een jaar aan citroensap beschikbaar en de markten werken zich er niet snel genoeg doorheen."
De tarieven voor koelvracht zijn met 25% gedaald, maar dat is niet genoeg - het is nog steeds erg duur om fruit te verschepen, vooral fruit met lage marges zoals citroenen. De sector zegt dat de tarieven voor koelvracht op het niveau van vóór 2020 moeten blijven.
Aan de andere kant is het zo dat door de goede regens in de Oostkaap, waar de volumes dit jaar aanzienlijk lager waren, er voor volgend jaar een grotere oogst in het verschiet ligt, misschien zelfs 38 miljoen kartons. "Telers hebben dit jaar wat ademruimte gehad, wat ze echt nodig hadden."
Noord-Amerika: Positievere vooruitzichten voor het komende citroenseizoen
Hoewel de oogst is vertraagd, wordt verwacht dat de woestijnregio van Californië (District 3) tussen nu en half september zal beginnen met een beperkte pluk. "Klimaatverandering heeft geleid tot extremere milieuomstandigheden met hogere temperaturen, intense, inconsistente neerslag en een grotere druk van insecten op gewassen. Al deze natuurlijke effecten zorgen voor uitdagende groei- en oogstomstandigheden," zegt een Californische teler-vervoerder. Deze veranderingen hebben geleid tot een vertraagde start van het seizoen in District 3 en een verwachte daling van 15% of meer in de teelt van citroenen ten opzichte van vorig jaar.
De marktwerking en het lagere aanbod hebben geleid tot hogere citroenprijzen, wat gunstig is voor telers die de afgelopen jaren te kampen hebben gehad met lage prijzen. "Het is een zegen dat de marktomstandigheden de prijzen dichter bij normale niveaus brengen na drie seizoenen van lage prijzen," zei hij. De seizoensgemiddelde prijs van citroenen tussen de fancy, choice en standard grade was de afgelopen drie jaar ongeveer $5 - $7 per karton lager. "Lagere prijzen worden voornamelijk veroorzaakt door perfecte concurrentie, nog verergerd door de accumulatie van grote volumes geïmporteerde citroenen op de Amerikaanse markt.
Door de stijgende kosten voor het telen, verpakken en distribueren van citroenen wordt het voor citroentelers steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. De afgelopen seizoenen was het economisch niet rendabel om citroenen te telen."
Retailhandelaren en de horeca worden beschouwd als vitale partners in het in stand houden van de citroensector. Dit is vooral belangrijk omdat de prijselasticiteit van de vraag naar citroenen zeer inelastisch is, wat betekent dat consumenten citroenen in grote hoeveelheden zullen blijven kopen, zelfs als de prijzen stijgen. De consumptie van citroenen heeft de afgelopen 15 jaar een gestage groei laten zien vanwege de veelzijdige gebruiksmogelijkheden en gezonde eigenschappen die de groei van de vraag stimuleren.
Argentinië: Bijna 'nachtmerrie' seizoen voor Argentijnse citroenen
De traditionele Zuid-Amerikaanse leiders in de teelt en export van citroenen in Tucuman, het belangrijkste teeltgebied van citroenen, hebben een bijna 'nachtmerrie'-seizoen achter de rug. Dit is te wijten aan een zeer late start veroorzaakt door droogte. Interne uitdagingen in Argentinië, zoals een op hol geslagen 100% plus inflatie en problemen met de deviezenvoorziening en -beperkingen, maakten het zeer uitdagend voor telers en exporteurs. De Argentijnse regering kondigde een noodtoestand af waardoor de citroentelers in Tucuman wat belastingverlichting kregen.
Tijdens het seizoen kwam er echter goed nieuws toen de Amerikaanse markt openging voor biologische citroenen. Een teler en exporteur merkte op: "Dit was een seizoen met minder exportvolumes. Het goede nieuws is dat de biologische citroenen naar de Amerikaanse markt kunnen. We beginnen steeds meer te exporteren met uitstekende resultaten en kwaliteit van de binnengekomen citroenen. De noodverklaring van de regering helpt natuurlijk ook."
De volumes voor Argentijnse citroenen tot en met week 30 van 2023 was met 145.160 pallets de op twee na laagste voor deze periode in 10 jaar.
Volgende week: Overzicht wereldmarkt avocado