Tholen - Een warme zomer, iedereen op vakantie, hoe houd je dan toch je unieke verkoopargument, een zeer breed AGF-assortiment rendabel? "Het is een puzzel", zegt Ara die onlangs is ingestapt in De Exotenhof in Den Haag. Tegen de verwachtingen van de klant in, durft hij nee te verkopen. “Het hoort er gewoon bij, het is de realiteit. Én Lollo biondo én Lollo rosso én eikenblad, je kunt het mooi uitstallen en dat is leuk voor de klant, maar als je er slechts 1 kwijtraakt en er 7 moet weggooien, dan gaat dat je nekken.”
Debby, Ara en Kim van De Exotenhof
Wat wil de klant, hoeveel koop je in, wat stal je uit, kun je onverkoopbare producten nog verwaarden in een rauwkost of maaltijd en verkoopt die dan… het zijn allemaal dilemma’s die meespelen als Ara naar het Forepark of Foodcentrum gaat om producten te halen. Midden in de zomer neemt hij in elk geval niet alle slasoorten mee. Een klant die Lollo biondo biedt hij een alternatief en desnoods kan het besteld worden voor de volgende dag. Ara: “Ik wil zo min mogelijk derving in de winkel. Producten die ik koop moeten goed lopen en vers zijn. De consument is gewend aan A-kwaliteit producten. Zelfs de Haagse markt is luxe geworden.”
De achterwand met het meer reguliere AGF-assortiment
Ara heeft ervaring opgedaan in de Turkse supermarkt van zijn oom, welke een groot los AGF-assortiment heeft en daarnaast veel soorten ambachtelijk product verkoopt. Dat laatste is een groeiend segment, maar Ara is nog voorzichtig om met Exotenhof die kant op te gaan. “We hebben een klein assortiment bewerkte producten als rauwkosten en salades. Klanten houden echter niet van veranderingen en het is een grote investering.”
Koelmeubel voor bewerkte AGF
Hij ziet wel het voordeel in van het opwaarderen van product om derving tegen te gaan, maar ook daarin is hij behoedzaam. “Je kunt producten een tweede leven geven en de verkoop met 2 tot 3 dagen verlengen, maar als je het dan alsnog moet weggooien, ben je veel meer geld kwijt. Bovendien, je kunt een wortel met een plekje verwerken in een rauwkost, maar je moet daarvoor ook ander producten pakken die je niet meer vers kan verkopen.” Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan bewerken.
Exotische AGF en veel soorten tomaten in het assortiment houden de naam Exotenhof hoog
De Exotenhof blijft de naam die de groentebroers Dirk en Koos van Starkenburg kozen eer aan doen. De twee mannen zwaaiden er vier decennia de scepter en transformeerden de ‘gooi- en smijtwinkel’ met veel voor weinig naar een exclusieve AGF-speciaalzaak met een immens aanbod voor de fijnproever, inclusief de exotische kruiden, ingrediënten en dragers van rijst, noedels tot bijzonder pastasoorten. Turkse ondernemers namen die formule drie jaar geleden over. Ara is daar onlangs bijgekomen en wil nu een efficiëntieslag maken door De Exotenhof in de breedte door te ontwikkelen.
Meer ruimte voor niet-vers
De AGF-stellingen met fruit werden geïntegreerd met de bestaande wandstelling achter de toonbank waardoor veel ruimte is ontstaan voor snoep, chips, ontbijtgranen etc. Allemaal producten en merken die in een reguliere supermarkt niet te vinden zijn. Ook staan er extra koelingen voor frisdrank en hippe Italiaanse fruitsappen.
Exclusieve Italiaanse sappen
Dat levert leuke extra omzet op, maar AGF blijft de basis, daar komen de meeste klanten voor. “We houden zoveel mogelijk het assortiment aan van de vorige eigenaar”, zegt Ara. De buitenstelling met allerlei exoten als dragon, mangistan, granadilla, ramboetan is vanwege de zomerwarmte en vakantietijd minder uitbundig dan anders en binnen liggen producten niet in de stellingen, maar in de koelcel te wachten op een koper. “We proberen het zo optimaal in te delen, maar de zomer trekt alleen maar vliegen aan, dus pakken we in deze tijd liever vanuit de koeling dan dat we het mooi maken in de winkel”, besluit Ara.
AGF blijft de basis
Voor meer informatie:
De Exotenhof
Bankastraat 78-G
2585 EP Den Haag
Tel.: 070-3505250
info@exotenhof.nl