Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaans logistiek dienstverlener Partida viert 100-jarig bestaan

Douaneafhandelaar en logistiek dienstverlener Partida, gevestigd in Algeciras, in de Zuid-Spaanse provincie Cádiz, viert zijn 100ste verjaardag met verschillende activiteiten die de geschiedenis en de prestaties van het bedrijf belichten, alsook de voortdurende inzet voor klanten en medewerkers.

"We hebben het imago van ons merk gemoderniseerd, een nieuw kantoor geopend in Algeciras, waar we verder kunnen bouwen aan de teamspirit, zwaar geïnvesteerd in IT en in september zullen we deze mijlpaal vieren met een evenement waarop klanten, personeel en verantwoordelijken van overheidsinstellingen zijn uitgenodigd", zegt Álvaro Partida, commercieel directeur van Partida Logistics.

"De viering van ons eeuwfeest wordt een mengeling van erkenning van onze prestaties in het verleden, een dankjewel aan allen die deel hebben uitgemaakt van onze geschiedenis en een enthousiaste blik op de toekomst", vertelt Álvaro. "We zijn benieuwd wat de komende honderd jaar ons zullen brengen, en daarom blijven we ons onverminderd inzetten om kwaliteitsdiensten en innovatieve oplossingen aan onze klanten te leveren."

Mijlpalen
Een van de mijlpalen van het bedrijf, sinds de oprichting in 1923, is de opening van een verhuisbedrijf en een agentschap voor douaneafhandeling in Tanger in 1948. In 1965 vestigde José Partida Toledo zich als douaneagent in Algeciras. En in 2001 nam Partida de eerste douanesoftware, Mannesmann Kienzle, in gebruik. In 2011 behaalde het bedrijf het AEO-certificaat. In 2018 opende Partida een delegatie in de haven van Motril voor handelsverkeer met Marokko en slechts twee jaar later werd het bedrijf de eerste douaneafhandelaar met het Criminal Compliance-certificaat van Bureau Veritas. In december 2022 werd Partida Logistics overgenomen door de investeringsgroep Everwood Capital.

"Elk van deze prestaties heeft bijgedragen aan onze reputatie en succes in de branche, en we zijn enthousiast om verder te bouwen aan een mooie toekomst", zegt Álvaro. De transformatie van Partida gedurende haar 100-jarige geschiedenis weerspiegelt het vermogen van het bedrijf om zich aan te passen aan veranderingen in de sector en in de internationale handel. Zo is de onderneming geëvolueerd van een bedrijf gericht op douanediensten naar een totaalaanbieder van logistieke oplossingen en douaneadviseur.

"In de loop der jaren heeft Partida belangrijke certificeringen en erkenningen behaald, bewijs van de kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf en van de reputatie als betrouwbare leider op het gebied van douanebeheer en logistiek. Vandaag de dag kan Partida dankzij de AEO-certificering op alle douanepunten in Spanje opereren. We zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar beschikbaar en we hebben een personeelsbestand van 130 mensen, verdeeld over kantoren in Algeciras en Motril", benadrukt de commercieel directeur.

Het bedrijf heeft strategische allianties gesloten met belangrijke partners in onder meer Marokko, Portugal, Frankrijk, Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Italië, wat het bereik en de capaciteit om gespecialiseerde diensten aan de klanten aan te bieden, nog vergroot.

"In een steeds meer geglobaliseerde en technologische omgeving heeft constante innovatie op het gebied van digitale hulpmiddelen er toe bijgedragen om een moderne organisatie te blijven. De focus op kwaliteit, investeringen, interne training, innovatie en aanpassing aan veranderende marktbehoeften is van cruciaal belang geweest om succesvol te zijn", zegt Álvaro.

Haven van Algeciras
Volgens de commercieel directeur van Partida kan Algeciras als haven nog aan enkele punten werken om zijn positie in Europa verder te versterken. "Het meest dringend is de implementatie van technologische oplossingen en de automatisering van douaneprocedures op het gebied van plantgezondheid en wat betreft de Officiële Dienst voor Inspectie, Toezicht en Regulering van de Export (Soivre). Ook van cruciaal belang is investeren in de opleiding van personeel voor de Grensinspectiepost (PIF) die de fysieke inspecties van de goederen uitvoeren."

"Kortom, de haven van Algeciras moet verbeteringen blijven vragen aan de verschillende overheidsdiensten en ministeries, zodat we geen herhaling zien van de situatie die we tijdens de eerste drie maanden van het jaar hebben meegemaakt, met enorme vertragingen in de leveringsdata, claims en vernietiging van producten. We moeten voorkomen dat Algeciras een problematische haven wordt. Het moet een efficiënte haven worden, in lijn met zijn strategische ligging, de toekomstige marktvraag en zijn moderne infrastructuur."

Sterke investeringen in technologie
"De komende tijd zie ik Partida investeren in IT, de nieuwste technologieën op het gebied van douanebeheer en logistiek, om de efficiëntie van de activiteiten en de flexibiliteit op de grenspunten te verbeteren en meer geavanceerde tools aan de klanten aan te bieden", reageert Álvaro Partida op hoe hij de toekomst van het bedrijf ziet.

Ook uitbreiding staat op de agenda. "We willen vestigingen openen op strategische locaties in Spanje en het buitenland. We leggen nu de laatste hand aan de details om een kantoor te openen op een locatie dicht bij onze klanten, die zeer relevant is voor de groente- en fruitsector", vervolgt Álvaro.

"We zullen ook de dienst voor douane-advies en opleiding blijven versterken. Bij onze klanten op bezoek gaan om ze in de eigen kantoren te trainen in de buitenlandse handel (incoterms, btw en invoertarieven, facturatie, boekhouding, casuïstiek…) is een succesformule. Het is van cruciaal belang om 'dezelfde taal te spreken' wil je een betrouwbare partner voor je klanten blijven", zegt hij.

"Het is belangrijk voor Partida om voortdurend de markttrends te beoordelen, maar ook de behoeften van de klanten en de nieuwe kansen die zich aanbieden. Zo kunnen we ons proactief opstellen en evolueren. De vernieuwde koers van het bedrijf is gericht op het optimaliseren van de interne middelen, het verbeteren van de klantervaring en het blijven groeien op nationaal niveau", besluit Álvaro Partida.

Voor meer informatie:
Álvaro Partida
Partida Logistics
Tel: +34 956 58 16 11 (Spanje)
Mob: +34 652 09 44 32
[email protected]
www.partidalogistics.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer