Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse Bimi-afzet blijft groeien

Terwijl Bimi® broccoli in Europa het hele jaar door wordt geteeld en geoogst, vindt de Franse oogst van dit product plaats tussen juni en oktober.

Hoewel de kleine groene groente dit jaar niet gespaard is gebleven van weersrisico's, wat heeft geleid tot een vertraagde teelt in Frankrijk en Noord-Europa, is de broccoliteelt de afgelopen drie jaar flink gegroeid. "Tussen 2021 en 2022 boekte de Bimi-broccoliteelt een historische groei van +99% in volume.

De verkoopvolumes voor het eerste semester van 2023 zijn gelijk aan die van eind september 2022. Voor Bimi is dit een bevestiging van het feit dat de juiste strategische keuzes zijn gemaakt: een toenemende aanwezigheid in supermarkten en de groothandels en een ontwikkeling in het foodservice segment", vertelt Food Chain Lead Amélie Tacon Santos.

"De Franse teelt is een echte troef om te voldoen aan de vraag naar 'lokale' producten"
Op het gebied van consumptie kent Bimi-broccoli een groot succes in Europa, en meer specifiek in Frankrijk. "Dit grote succes is te danken aan de volgende factoren: Bimi-broccoli is snel en gemakkelijk te bereiden, heeft een delicate nootachtige smaak, kan snel worden gekookt en ziet er aantrekkelijk uit. Niet voor niets is Bimi-broccoli voor restaurants dé nieuwe groente. Bimi-broccoli past bovendien binnen diverse nieuwe consumententrends als vegetarisme en veganisme. Een ander voordeel is dat Bimi-broccoli in Frankrijk wordt geteeld en daarmee inspeelt op de trend van 'lokaal' consumeren."

De verpakking van Bimi is ook opnieuw ontworpen: net als de Bimi- broccoli is deze nu extra fris en aantrekkelijk. De verpakking zorgt er niet alleen voor dat de versheid van de groente lang behouden blijft, maar vermindert ook voedselverspilling door de delicate roosjes te beschermen.

Communicatie stimuleren om Bimi verder te laten groeien
Bimi-broccoli gaat echter niet te veel van deze veelbelovende resultaten uit, maar wil de markt voor deze nieuwe groente verder ontwikkelen. "Ook dit jaar zetten we onze inspanningen voort om consumenten kennis te laten maken met Bimi-broccoli en om ze de groente te laten uitproberen. We gaan bijvoorbeeld door met onze trade marketing activiteiten, gericht op de horeca, met restaurant sampling en e-mailing campagnes. Daarnaast hebben we een grootschalige communicatiecampagne op verschillende social mediakanalen, gesponsorde content in de media en houden we ons bezig met de ontwikkeling van displays op verkooppunten om consumenten te helpen en te begeleiden bij het doen van een aankoop."

Picvert, Larrere en Les Crudettes-C'Zon: Franse partners bij de ontwikkeling van Bimi
Omdat verschillende Franse partners op dit moment deel uitmaken van het Bimi avontuur, wordt de Franse teelt versterkt. "Larrere heeft zich net aangesloten bij Picvert om zich bezig te gaan houden met het eerste assortiment en onze nieuwe partner Les Crudettes-C'Zon gaat zich bezighouden met het vierde assortiment.

Er zijn verschillende redenen om deel te willen nemen aan de lancering van Bimi in Frankrijk. Omdat we niet elke dag een groente telen die voorheen niet bestond, is de lancering van een nieuw broccoliras een echt spannende uitdaging. Het is een bedrijfsproject en een echte bron van trots om deze nieuwe producten te telen, vooral omdat Bimi-broccoli innovatief is. Verder willen ze niet alleen die producten/rassen selecteren die het best passen bij hun grond, maar ook bij de smaak van consumenten, en aan hun verwachtingen voldoen op het gebied van lokaal teken, kwaliteit en smaak."

Voorzichtig geteeld en geplukt
Waar ze ook worden geteeld, alle Bimi-broccoli wordt met dezelfde zorg behandeld. "Het oogsten gebeurt met de hand en na het plukken worden de roosjes tijdens het hele proces koel gehouden, van verpakking via verzending tot verkoop. Door de broccoli op een optimale temperatuur te houden, blijven de voedingswaarde en gezondheidsbevorderende eigenschappen behouden."

Voor meer informatie:
www.bimibrocoli.fr